209 millioner kroner.

Det er værdien af tv-billederne fra årets Arctic Race.

Det viser en rapport, der er udarbejdet af amerikanske Nielsen Sports for sportsgiganten ASO, skriver VG.

Cykelløbet, der køres i det nordlige Norge, køres for syvende gang i år, og det bliver sendt direkte i 146 lande.

Løbet er et af 20, som har ASO som enten partner eller ejer, og det klart største, som sportsgiganten er en del af, er Tour de France.

Hos Arctic Race er de dog yderst glade for at have ASO med som en del af løbet.

»De er en vigtig partner for os. Deres tv-distribution gør, at der sendes tv-billeder i 190 lande, og løbet bliver sendt i 146 lande,« siger Knut-Eirik Dybdal, der er daglig leder af Arctic Race, til VG.

»Skulle Innovasjon Norge købe sig ind på reklametiden, som bliver vist ude i verden, skulle de vel betale 280 millioner kroner (norske – det svarer til 209 millioner danske, red.).«

Arctic Race bliver afgjort søndag i Narvik, og Knut-Eirik Dybdal håber, at løbet vil blive kørt i mange år fremover.

Arrangørerne har selv en omsætning på 40 millioner norske kroner – svarende til cirka 30 millioner danske kroner – og hos Knut-Eirik Dybdal er der en klar fornemmelse af, at cykelrytterne er meget glade for løbet.

Og han er ikke den eneste, der krydser fingre for mange gentagelser.

»Jeg håber og tror, dette er et løb, der får lov at blive. Det vil være et stort tab for Norge og Nordnorge, hvis det ikke bliver sådan,« siger Dag Otto Lauritzen, som er reporter for TV 2 under løbet, til VG.