Det danske stortalent Michael Valgren er i gang med en fysisk transformation, der skal flæske ham ned i vægt og på længere sigt gøre ham til etapeløbsrytter.

Det handler helt enkelt om at få sulten tilbage. Få appetit på at cykle igen og samtidig have de mentale batterier fuldt opladede, så en ny sæson bare kan komme an med anstrengelser og udfordringer. Med mere end hundrede rejsedage og et liv pakket ned i en kuffert.

Michael Valgren har to sæsoner som professionel cykelrytter bag sig. Og det danske talent, som efter sin debut i 2014 blev spået en strålende fremtid, er efter et noget mere ordinært 2015 gået i gang med et krævende stykke forvandlingskunst.

»Jeg har efterhånden læst en del om, at jeg er for tyk, så nu er jeg sammen med holdet gået i gang med en speciel kur, som skal få mig 4-5 kilo ned i vægt,« afslører Valgren.

Den 23-årige Tinkoff-Saxo-rytter er netop gået i gang med et belgisk kosttilskud i stil med Nupo-kuren og det er ikke ubetinget nogen nem øvelse, for man risikere nemt at miste muskelmasse og dermed styrke.

»Af samme grund har jeg faktisk fået besked på, at jeg ikke skal gå i gang med at træne for alvor endnu. Håbet er selvfølgelig, at jeg kan blive en skinny bitch,« som Valgren udtrykker det.

Planen med at transformere Michael Valgren til dét, der bedst kan oversættes til en radmager tøjte, skulle gerne resultere i en mere komplet cykelrytter.

Allerede mens Bjarne Riis fungerede på det nu fuldtonet russiske cykelhold, blev det italesat, at den 179 cm høje Valgren fysisk var til den hvalpede side.

Det behøver i sig selv ikke være alarmerende, men hvis man samtidig vil køre stærkt opad, er vægten altafgørende.

»Jeg skulle gerne ned på 68-69 kilo og det vil sige, at jeg skal af med 4-5 kilo i den her proces. Det tager faktisk tid, hvis man skal gøre det rigtigt og uden at miste noget i styrke. Med den her kur sørger man for, at jeg får de proteiner, jeg skal bruge og jeg skal også styrketræne ved siden af,« erkender Valgren, som ellers har holdt sig til lidt løbetræning i perioden udenfor sæsonen.

»På holdet mener man, at jeg kan blive en meget bedre bjergrytter. I de test, jeg har lavet, træder jeg rigtig fine watt og hvis jeg kan gøre det med en vægt på 68 kilo, kan jeg måske blive en ny Tom Dumoulin eller noget i den stil,« fortæller Valgren med henvisning til den store hollænder, som i år var meget sensationelt tæt på at vinde Vuelta España.

For Michael Valgren har det nye projekt betydet, at han ikke har kunnet skeje ud med løsnet slips og lidt mere alkohol indenfor vesten i den kortvarige fase mellem sæsonafslutning og basistræningen frem mod 2016, hvor en prof-rytter normalt kan slippe festgenet fri.

Det er hård kost. Men Valgren er villig til at gå nye veje for at komme på ret kurs igen og få skabt de nødvendige resultater.

»Det er jeg klar til at investere i. Sæsonen er ikke gået, som jeg havde håbet på og så må det være på tide at forsøge noget andet. Jeg vil gerne udvikle mig og søge nye grænser,« pointerer rytteren.

Med et år tilbage af sin kontrakt, kan det også hurtigt blive aktuelt at kunne fremvise gode, friske resultater i en cykelverden, hvor man ikke får lov at hvile ret længe på laurbærene, og hvor kontant afregning er den foretrukne valuta.

»Vi har lige haft den første holdsamling i Kroatien og der fik jeg at vide, at jeg skal følge Alberto (Contador, red.) hele året. Det vil så også sige, at jeg igen kommer til at køre i hjælperytterens rolle. Jeg kan håbe på at få muligheder i løb, hvor han måske ikke lige topper og jeg selv sidder med kongeben. Jeg bliver nødt til at søge min personlige succes, og efter Tour de France kommer der løb, hvor jeg kan køre efter min egen chance,« lyder det håbefuldt fra Michael Valgren, der om ikke andet håber at se hjælperrytterrollen blive bemærket.

»Jeg tænker, at det må give lidt credit, hvis man arbejder hårdt og gør sig bemærket. I år var jeg bedst kørende i den tidlige del af sæsonen, og da vi kørte Ruta del Sol (spansk etapeløb, red.), kom både John Degenkolb og hele Sky-holdet hen til mig bagefter og sagde »hold da kæft, du er godt kørende.« Det kan altså lade sig gøre at lave noget iøjnefaldende, selv om man kører for andre.«