Triatlet vinder overraskende kvindernes enkeltstart
Sif Nikoline Bendix Madsen kørte sit første cykelløb og overraskede stort med en DM-titel i enkeltstart.

Sif Nikoline Bendix Madsen kørte sit første cykelløb og overraskede stort med en DM-titel i enkeltstart.

Sif Nikoline Bendix Madsen strøg fredag overraskende til tops i DM i enkeltstart.
I Herning snød den 25-årige triatlet de normale landevejsprofiler og sejrede foran Gertrud Riis Madsen, der for andet år i træk blev nummer to.
Bronzen gik til Silje Weitze Antvorskov.
Sif Nikoline Bendix Madsen, der repræsenterer Aalborg Cykle-Ring, brugte lige over 37 minutter på at tilbagelægge de 29,2 kilometer i knap 30 grader og var ni sekunder hurtigere end Gertrud Riis Madsen i mål.
Hun var cirka 15 sekunder langsommere end Riis Madsen efter de to første mellemtider, men i den sidste halvdel af løbet halede hun ind og satte alle konkurrenter på plads.
Triumfen var ikke blot Sif Nikoline Bendix Madsens første DM i enkeltstart. Det var hendes første cykelløb nogensinde.
Det fortalte den nykårede danske mester umiddelbart efter sejren.
- Det føles helt vildt. Jeg havde slet ikke turdet håbe på det inden, så jeg er meget glad og tilfreds, siger hun.
Triatleten fortæller, at hun fremover nok gerne vil bruge endnu mere tid på landevejen og ikke mindst forsøge at forsvare DM-titlen næste år.
- Jeg vil sige, at det er en meget god start, siger Sif Nikoline Bendix Madsen med et stort grin.
Emma Norsgaard (Lidl-Trek), der har vundet DM-titlen i enkeltstart fire gange, var også til start, men efter en måned med maveproblemer spillede hun ingen rolle og blev overhalet af Riis Madsen undervejs.
Norsgaard blev nummer syv.
/ritzau/