Danskerne er vilde med Tour de France, siger løbsdirektør Christian Prudhomme ved torsdagens præsentation.

Den danske cykelkultur var en af de væsentligste årsager til, at det lykkedes at skaffe Tour de France-starten til Danmark.

Det siger bestyrelsesformanden for løbsarrangøren ASO, Jean-Etienne Amaury, ved torsdagens præsentation af ruten til næste års løb i Paris.

- Vi har valgt den destination til Grand Depart - den nordligste nogensinde - på grund af de majestætiske omgivelser i København. Men også på grund af den eksemplariske cykelkultur, siger han fra scenen.

- Den danske hovedstad er den mest cykelvenlige i verden, og der er flere cykler, end der er mennesker.

- Tour de France vil også gerne promovere cykling som et transportmiddel i det daglige, og hvad kan være et bedre eksempel end København til at inspirere byer over hele verden? spørger han retorisk.

Løbsdirektør Christian Prudhomme pointerer, at Danmark bliver det tiende land, som foruden Frankrig får lov til at sætte gang i verdens største cykelløb.

De øvrige er Holland, Belgien, Tyskland, Schweiz, Luxembourg, Irland, Storbritannien, Spanien og Monaco.

Da København meldte sig på banen som mulig arrangør, undersøgte ledelsen muligheden nærmere, forklarer løbsdirektør Christian Prudhomme.

- Vi så en hær af mennesker, der cyklede op og ned ad vejene i den danske hovedstad både om sommeren og vinteren, siger han fra scenen, før han begynder at tale om talentmassen i Danmark.

- De seneste år er de mesterlige danskere blevet nogle, man skal regne med. Der var ti danskere til start i Touren i år (i alt 11 danskere var til start, red.), og de har vundet en del titler.

- Verdensmesteren både hos U23 og i juniorklassen er fra Danmark, siger han med henvisning til Gustav Wang og Johan Price-Pejtersen, der for nylig blev verdensmestre i hver sin aldersklasse.

- Danskerne er vilde med Touren, afslutter Prudhomme.

Danmark fik officielt tildelt værtskabet i 2019.

Grand Depart i Danmark finder sted fra 1. til 3. juli næste år.

/ritzau/