To danskere kom i top-10 i Milano-Sanremo, som Mathieu van der Poel vandt ved at køre alene afsted.

Mathieu van der Poel hentede lørdag årets første sejr på landevejen, da cykelrytteren kørte alene i mål i Milano-Sanremo.

Hollænderen vandt det italienske endagsløb, som er årets første monument, ved at køre afsted på finalestigningen Poggio.

Her blev Søren Kragh Andersen og Mads Pedersen først siet fra, før van der Poel også kørte fra Filippo Ganna, Wout van Aert og Tadej Pogacar, som fulgte efter i den rækkefølge.

Kragh og Pedersen formåede ikke at skaffe den anden danske podieplacering i løbet nogensinde. Til gengæld kørte de i mål som nummer fem og seks.

Helt som ventet etablerede et udbrud sig tidligt i det 294 kilometer lange løb.

Ni mand slap afsted, og man skulle lede langt efter de store resultater blandt de knapt så kendte navne, som havde fået lov til at komme væk.

For favoritterne handlede det om at spare på kræfterne, gemme sig mest muligt og undgå styrt.

Det sidste formåede Quick-Steps Julian Alaphilippe ikke. Han røg sammen med et par andre ryttere og måtte selv finde tilbage til feltet.

Derudover var spændingskurven pandekageflad, indtil finalen så småt begyndte efter seks timers kørsel.

Med knap 27 kilometer igen ramte rytterne den lidt over fem kilometer lange Cipressa-stigning, og i samme øjeblik blev de sidste udbrydere hentet.

Stigningen har ofte skabt ravage i løbet, men i år krævede den ikke mange prominente ofre.

En stor gruppe med alle de største favoritter iblandt stormede i samlet flok ind på Poggio efter 284 kilometers kørsel.

Bahrain Victorious med den forsvarende vinder, Matej Mohoric, førte an, før UAE Emirates-profilerne begyndte at røre på sig.

Med lidt over seks kilometer igen lancerede Tadej Pogacar sit ventede angreb. Søren Kragh forsøgte kortvarigt at gå med, men slap ligesom Mads Pedersen før toppen.

Mathieu van der Poel var til gengæld yderst velkørende og slog et hul til Pogacar, van Aert og Ganna umiddelbart før nedkørslen.

Der var kun få sekunders forspring, men de så aldrig Alpecin-profilen igen.

Kragh og Pedersen kom ikke afsted med de forreste, men de havde kræfter nok til at sikre sig de bedste pladser i forfølgergruppen.

/ritzau/