Kun 12 ryttere gennemførte sæsonafslutningen af Post Cup. Resten af feltet nægtede at køre videre, fordi sikkerheden var for dårlig. Det fortæller Martin Mortensen fra Team Concordia Forsikring Riwal.

- Team Cult blokerede målstregen, så de andre hold ikke kunne færdiggøre løbet.

- Nej, rytterne var enige om, at det var for farligt at køre videre.

Der har været flere forklaringer på, hvorfor kun 12 ryttere søndag gennemførte sidste afdeling af Post Cuppen ved Hammel.

Nu fortæller en af rytterne i feltet, Martin Mortensen, hvordan han oplevede de dramatiske situationer, der ledte op til, at 152 ryttere udgik på samme tid:

-
Da vi når Randersvej, begynder der at komme modkørende trafik mod os. Vi får nogle advarsler fra politimotorcyklen, der vil have, at vi skal holde os i højre side af vejen. Men vi kører cykelløb for at køre cykelløb, og når der er sidevind, som der var søndag, så kører man også i venstre side, siger Martin Mortensen og fortsætter:

- Undervejs diskuterer vi, om det er for farligt. Der kommer biler med 60 km/t - og vi kører altså med 50 km/t mod dem. Det var tæt på at gå galt flere gange, jeg blev blandt andet selv snittet af et sidespejl på et tidspunkt.

- Jeg snakker så med de af rytterne, der har noget at sige på de enkelte hold, og vi bliver enige om, at vi skal stoppe med at køre cykelløb, fordi vi ikke føler os trygge - og den er alle med på.

- Vi ville ikke ende med en situation som den for få år siden, hvor Stefan Schumacher ( cykelrytter hos Christina Watches Onfone, red.) endte i en bagrude. Det frygter jeg også kunne være sket. Nogen ville simpelthen havne på sygehuset, hvis vi kørte videre.

Rytterne i feltet valgte derfor kollektivt at stoppe på målstregen. En situation, som Claus Hembo fra cykelholdet Christina Watches-Onfone oplevede som, at rytterne med Team Cult i spidsen deciderede blokerede målstregen for dermed at tvinge alle andre til at stoppe. Den version afviser Martin Mortensen dog:

- Michael Skelde (Team Cults sportslige ansvarlige,red.) kommer faktisk op og dytter af hans ryttere og siger, at de skal køre cykelløb, da vi stopper. Men jeg siger til ham, at vi ikke vil fortsætte.

- Det var ikke noget med, at der var nogen, der stoppede på målstregen, så ingen kunne komme forbi. Man kan også se, at der var to mand fra feltet, der gennemførte. De er trods alt kørt forbi os. Så det var ikke sådan, at man skulle stoppe.

- Vi var nogle, der sagde, at vi stoppede - og det var os ryttere, der har noget at sige herhjemme i dansk cykelsport - og så stoppede de andre i respekt.

- Vi sad også kun 25 mand i feltet på daværende tidspunkt. Mange af dem, der er blevet sat, kommer så op. De ved ikke, hvad der foregår - og det er klart, hvis du spørger dem, synes de, vi skulle have fortsat. For de havde ikke oplevet, hvor farligt det var. Men der var enighed i feltet om, at vi ikke skulle køre videre.

- Det er rytterne, der 100 procent tager beslutningen - det er vores ansvar, så hvis man skal give nogen skylden, er det os alle sammen.

- Nu vil jeg vil ikke hænge nogen ud, men DCU burde måske have spurgt om lov til at lave Randersvej ensrettet, så der kom ikke var modkørende trafik. Kører du f.eks. i Belgien, er der aldrig modkørende trafik. Jeg ved godt, det er anderledes herhjemme, men det var Post Cup, der skal være de største løb herhjemme. Det kunne man ikke se i går.

Løbet blev afgjort blandt de 11 ryttere, der var i udbrud, da feltet besluttede at hoppe af cyklen. Blandt dem viste Daniel Foder sig som den stærkeste.