Danmark bliver ikke vært for Tour de France-starten i 2019.

Løbsorganisationen bag Tour de France, ASO, har meddelt den danske delegation med erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) i spidsen, at verdens største cykelløb ikke ønsker at rykke Tour de France-starten til den danske hovedstad i sommeren 2019.

Det fortæller erhvervsministeren til BT.dk.

»Jeg kontaktede selv Christian Prudhomme (løbsdirektør for Tour de France, red.), og han er stadig meget positiv over for et Tour de France i Danmark i fremtiden. ASO viser fortsat stor begejstring for Danmark, men Prudhomme lægger ikke skjul på, at der er stor interesse for en 'Grand Depart' fra andre lande. I den forbindelse passer Danmark ikke ind i ASO's planer i 2019,« siger Brian Mikkelsen.

Som BT.dk kunne afsløre i 2016, har Danmark budt på en Tour de France-start i København i årene 2019, 2020 og 2021. 2020 og 2021 er stadig i spil, og den danske erhvervsminister er trods Prudhommes 'nej' til 2019 særdeles positiv på fremtidens vegne.

»Mit klare indtryk er, at vi har en reel chance for at få Touren til Danmark i 2020 eller 2021 - måske 75 procent. Vi er fortsat i meget tæt dialog med ASO, og Christian Prudhomme opfordrer os til fortsat at klø på. Jeg er ret fortrøstningsfuld. Han har ikke lovet os noget, men når han opfordrer os til at arbejde videre, tror jeg ikke bare, det er er noget, han siger,« siger Brian Mikkelsen, der også på den private front følger cykelsporten tæt og svinger sig op på raceren eller mountainbiken, når tiden er til det.

Ministeren, der fører den danske fane videre fra den tidligere erhvevs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), som selv lagde mange kræfter ind i arbejdet med at få Tour de France til Danmark, tager blandt andet til Paris-Roubaix i foråret for fortsat at vise det danske engagement. Kronprinsen kommer også til at engagere sig i et eller andet omfang i fremtiden.

Konkret lyder det danske bud på tre dage i Danmark.

Først er det planen, at rytterne brager ud på en prolog i København. Næste dag skal feltet fra Roskilde over Storebæltsbroen til H.C. Andersens hjemby, Odense, og sidstedagen går fra det bakkede Vejle-område til Sønderborg.

Brian Mikkelsen er hoppet i gallatøjet på Amalienborg, men når det kommer til projekt Tour de France til Danmark, er det arbejdstøjet, han hopper i.
Brian Mikkelsen er hoppet i gallatøjet på Amalienborg, men når det kommer til projekt Tour de France til Danmark, er det arbejdstøjet, han hopper i. Foto: Sisse Stroyer
Vis mere

Det danske bud rummer en fortælling om en hovedstad, hvor cyklismen blomstrer. Tv-seerne bliver desuden vidne til smukke billeder over Storebæltsbroen, og afslutningen i Sønderborg byder på masser af Danmarkshistorie.

Apropos Sønderborg er der dog stadig en enkelt sten i cykelskoen, for hvordan sikrer Christian Prudhomme og delegationen lige, at hele Tour de France-cirkusset kommer fra Sønderborg og videre til næste etape - måske så langt væk som Frankrig?

»Det giver selvfølgelig en logistisk udfordring,« siger Brian Mikkelsen og fortsætter:

»Men selv i Frankrig bliver der fløjet under Tour de France, og jeg kan ikke se, at det skulle være et problem, at man indsætter fly i Sønderborg.«

Det er ASO, der suverænt bestemmer, hvornår der skal træffes en afgørelse i forhold til valget af startby. End ikke Brian Mikkelsen kan få en endelig dato at vide for, hvonår Danmark får besked på, om Tour de France skal begynde i Danmark i 2020 eller 2021.

Til sommer begynder Tour de France 1. juli i Düsseldorf, og dér arbejder den danske delegation på et event, som skal skabe opmærksomhed om det danske bud. Første etape er en enkeltstart på 13 kilometer i den tyske by.