Når man spørger Magnus Cort hvorfor han har valgt at skifte til EF Education First, falder svaret prompte.

»Ja, det er sgu ikke på grund af trøjen, at jeg er skiftet,« siger han og griner.

»Den er lidt bedre i år end sidste år, men man skal altså lige vænne sig til det dér pink.«

27-årige Magnus Cort har skiftet den turkise Astana-trøje ud med EF Education Firsts iøjnefaldende lyserøde trikot, og det betyder mange ændringer for danskeren.

»Jeg er sgu lidt bange for, at folk råber ad mig, når jeg er ude at træne med det pink dér. Jeg skynder mig ind og ud af byen,« fortæller han og griner igen.

Om de nye farver får ham til at køre hurtigere, er stadig uvist, men en ting er sikkert: I foråret skal han køre et helt nyt og uvant løbsprogram efter flere år, hvor han er stillet op i de belgiske brostensklassikere. Ud med løb som Flandern Rundt og Paris-Roubaix og ind med mindre franske og spanske etapeløb samt Ardenner-klassikeren Amstel Gold Race, som han aldrig før har kørt.

»Brostensklassikere har haft stort fokus for mig de sidste fem år, og jeg har lagt formtoppen i foråret. Det tager meget tid og energi, men det et ikke dér, jeg har lavet mine første resultater. Derfor var det måske på tide at prøve noget andet. Hvorfor lægge så meget krudt i det, hvis det var svært at få det til at spille?« spørger Magnus Cort retorisk.

Ét løb skal han dog køre igen. Et løb, hvor han tidligere er blevet nummer 15, 8 og 11. Monumentet Milano-Sanremo.

»Der vil jeg rigtig gerne gøre det godt, og der forventer jeg også at få støtte fra holdet,« erklærer han stålfast.

I 2019 vandt Magnus Cort en eneste sejr. Det skete ved det franske etapeløb Paris-Nice, og står det til bornholmeren, må 2020 gerne bringe lidt mere succes, end det forgangne år gjorde.

»Jeg kunne godt tænke mig et par sejre. Det behøver ikke være mange, men minimum en på World Touren. Gerne mere end én som sidste år, og så en eller to sejre yderlgiere på Europa-Touren for eksempel.«

Tidligere på karrieren var Magnus Cort en renere sprinter, men især sidste år har han stille udviklet sig til en rytter, der kan køre med på mindre stigninger og kæmpe om etapesejre i mindre udbrud. Hans ideelle kompetencer er derfor at kunne spurte fra et decimeret felt eller slå sine angrebslystne konkurrenter.

Magnus Cort vandt trøjen som bedste klatrer i 2019 ved Tyskland Rundt. Et godt billede på, at han har satset på udbrud frem for spurter.
Magnus Cort vandt trøjen som bedste klatrer i 2019 ved Tyskland Rundt. Et godt billede på, at han har satset på udbrud frem for spurter. Foto: Bernd Thissen
Vis mere

»Det bliver som etapejæger,« siger Magnus Cort, når man spørger ham, hvad hans fokus vil være.

2019 var også året, hvor den daværende Astana-rytter begyndte at trække sig fra spurterne. Han forsøgte næsten konstant at angribe længere udefra for at køre en sejr hjem, og det stod i skarp kontrast til tidligere, hvor han ikke har været bange for at forsøge at spurte sig til sejre.

»Jo, måske har jeg været lidt knækket på selvtilliden i spurterne, men ellers egentlig ikke, synes jeg. Jeg har trukket mig i spurterne af flere årsager, blandt andet fordi jeg har haft svært ved selv at være der, når jeg ikke blev kørt mere i stilling på Astana,« forklarer Magnus Cort og deler en sjat solid selvindsigt.

»Hvis jeg spurter mod de bedste, vinder jeg alligevel ikke. Indimellem har jeg måske sparet mig, fordi det ikke har kunnet betale sig at bokse for at blive nummer syv i et løb. Når det er sagt, savner jeg egentlig at kigge på resultatlisterne fra de år, hvor jeg havde en del top-10- og top-5-placeringer.«

En af karrierens største triumfer for Magnus Cort: etapesejren under Tour de France 2018. (ARKIV) Cycling - Tour de France - The 181.5-km Stage 15 from Millau to Carcassonne - July 22, 2018 - Astana Pro Team rider Magnus Cort Nielsen of Denmark wins the stage. Magnus Cort er på jagt efter en ny identitet som professionel cykelrytter. Den hurtige afslutter forsøger at transformere sig til en slags altmuligmand. Det skriver Ritzau, søndag den 21. juli 2019.. (Foto: STEPHANE MAHE/Ritzau Scanpix)
En af karrierens største triumfer for Magnus Cort: etapesejren under Tour de France 2018. (ARKIV) Cycling - Tour de France - The 181.5-km Stage 15 from Millau to Carcassonne - July 22, 2018 - Astana Pro Team rider Magnus Cort Nielsen of Denmark wins the stage. Magnus Cort er på jagt efter en ny identitet som professionel cykelrytter. Den hurtige afslutter forsøger at transformere sig til en slags altmuligmand. Det skriver Ritzau, søndag den 21. juli 2019.. (Foto: STEPHANE MAHE/Ritzau Scanpix) Foto: STEPHANE MAHE
Vis mere

På EF Education First får Cort selskab af landsmanden Matti Breschel, der selv kørte for holdet i den forgangne sæson og indstillede sin karriere i efteråret. I 2020 skal Breschel være sportsdirektør på det amerikanske mandskab, og her får han ansvaret for Magnus Cort, som han skal være såkaldt 'kontakt-sportsdirektør' for.

»Der er styr på tingene på holdet, men også plads til, at ryttere kan komme med forslag og idéer. Det er ikke fuldstændig stramt, og man kan selv komme med justeringer. Hierarkiet er fladere, end jeg har været vant til på for eksempel Astana,« fortæller Magnus Cort og erkender, at hans nye arbejdsgiver formentlig passer bedre til ham, end hans tidligere gjorde.

»Nu havde jeg været på Astana i to år, hvor der var mange gode ting. Men jeg havde også lyst til at finde noget andet, og jeg havde specielt lyst til at komme tilbage på et hold med engelsk som hovedsproget.«

Magnus Cort starter sæsonen i februar med to franske etapeløb, Etoile de Bessèges og Tour de la Provence. Torsdag køres anden etape af førstnævnte.