Selv om det først var i dag, at det blev officielt, at Danmark bliver vært for tre Tour de France-etaper i 2021, så kom nyheden allerede frem igår - ved en fejl - hvilket skabte stor forvirring.

»Jeg ved ikke præcis, hvad der skete,« siger statsminister Lars Løkke Rasmussen.

Det var et interview med et fransk medie med Tour de France-boss Christian Prudhomme, som fik nyheden til at brede sig som en steppebrand via en række ivrige danske toppolitkere på de sociale medier.

Både finansminister Kristian Jensen og kulturminister Mette Boch annnoncerede nyheden - på henholdsvis Twitter og Facebook - men måtte trække i land.

Vis mere

Den store nyhed var nemlig planlagt til at blive offentliggjort ved et storstilet pressemøde på København Rådhus i dag med deltagelse af blandt andre HKH Kronprins Frederik, Christian Prudhomme og Lars Løkke Rasmussen.

Sidstnævnte fangede B.T Sport til en kommentar om onsdagens forvirring og hans syn på det store sportsevent, som rammer Danmark i 2021, som regeringen budgetterer med kommer til at koste 90 milioner skattekroner.

I går var der den her sjove episode, som du selv kaldte for 'fake news' (på pressemødet, red.). Hvad var det, der skete der, og hvad tænkte du, da det skete?

»Jeg ved ikke præcis, hvad der skete. Men der skete vel det, at Christian Prudhomme havde lavet et klausuleret interview, fordi han vel har tænkt, at det er meget smart, at der ligger et bånd til en fransk tv-station, når han nu står oppe i København. Så ved jeg ikke, om der er en redaktør, der har trykket på send for tidligt. I don't know. Men det skete jo. Altså. Men helt ærligt, der er jo stadig en vis interesse i dag, og det skal jo holde helt frem til 2021, så hvis det ikke kan holde mere end en dag, så er det alligevel ikke ulejligheden værd.«

Så der var mange, der var klar til at trykke på knappen og sende ting ud om denne store nyhed.

»Det ved jeg, der har været. Der har også været danske medier, som indtil for få dage troede, at de havde en bekræftet historie. Men jeg synes egentlig, det er meget godt holdt. Gennem meget lang tid har det for eksempel stået klart, at vi desværre for Odense har været nødt til at lave den anden etape om af sportslige årsager, så den slutter i Nyborg i stedet for i Odense. Det er der en del mennesker, der har vidst i en del tid, så det er jo egentlig meget godt, at det har kunnet være holdt indtil nu.«

Så synes du, at vi skulle have gjort vores arbejde bedre, vi journalister, og have gravet den her historier frem?

»Nej, eller også skal det her sætte en standard for den måde, vi arbejder på politisk til daglig. Jeg ville da ønske, at vi i mange politiske sammenhænge havde været lige så gode til at holde på historierne, som vi har været her.«

Vis mere

Det her store event kommer til at koste nogle skattekroner (90 millioner kroner, oplyser Erhvervsministeriet, red.), og der er nogle kritiske røster derude allerede, som er trætte af, at København skal lukkes ned i X antal dage. Hvordan vil du overbevise de skeptiske danskere i forhold til dette projekts holdbarhed?

»Jeg synes, at de skal lige prøve at få smilet på og føle en stolthed over, at vi får det her. Det er jo sådan set deres fortjeneste. Det er jo alle dem, der kører i morgentrafikken på cykel, både her i København og resten af Danmark, som har gjort os til verdens største cykelnation, som har inspireret ASO (Tour-ledelsen, red.) til at sige, at vi snupper København. Det skal man føle en personlig glæde ved over, at vi alle sammen nu får lov til at vise det her unikke land frem til resten af verden - til 3,5 milliarder tv-seere.«

»Det er ikke noget, der foregår inde i en lukket sportshal. Det foregår på mestrenes asfalt derude, hvor der vil sidde nogle koreanske, japanske, amerikanske eller italienske Jørn Mader-typer, som fortæller varmt om dette fantastiske land, hvor folk cykler på arbejde, hvor vi har en gastronimikultur, hvor vi er bæredygtoge, og hvor alt vores el fra 2030 kommer fra vindmøller. Det er en unik mulighed for os alle sammen til at vise resten af verden, hvad for et land vi er. Lad os glæde os over det.«

De tre etaper i Danmark skal køres i 2021 den 2., 3. og 4. juli. Den første etape på dansk grund er en enkeltstart i København, den såkaldte Grand Depart. Derefter køres der 190 kilometer fra Roskilde til Nyborg, hvilket betyder, at de store Tourfelt skal passere Storebæltsbroen. Den tredje etape går fra Vejle til Sønderborg, inden feltet på en hviledag transporterer sig til Frankrig.