Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Der bliver ikke noget Tour de France i Danmark i 2018. Men der er plantet mere end et kim i hjertet på løbsdirektør Christian Prudhomme, der torsdag og fredag lagde vejen forbi landet højt mod nord for at vurdere både økonomi, logistik og geografi.

Det var ikke nok til at udløse gyldne løfter om at få det enorme Tour-cirkus til at lægge vejen forbi Danmark enten i 2019 eller året efter. Men det var nok til at overbevise Christian Prudhomme om, at den danske initiativgruppe virkelig mener det. Og trumfkortet har i øvrigt blåt blod i årerne.

»Prudhomme var imponeret over, hvad han så heroppe. Men måske vigtigere af det hele var det, at han efter eget udsagn aldrig har mødt et lignende engagement fra et interesseret værtsland,« forklarer Alex Pedersen, der er direktør i Jyske Medier og blandt initiativtagerne.

»Efter at have været til møde på Rådhuset (København, red.) og i ministeriet kørte Prudhomme til middag på Marienborg, hvor statsministeren var vært, og hvor Kronprins Frederik var til stede. Normalt er det sådan, at de kongelige måske er nogen, man hilser på, når hele arrangementet løber af stablen, men her var det altså meget tidligt i processen, og det var med til at understrege passionen i det hele,« fortæller Alex Pedersen, som i går kørte i kortege mod Storebæltsbroen i selskab med Tour-bossen.

Det handler dog ikke bare om at være ramt af royalt stjernedrys. Et andet trumfkort set med danske øjne var indtrykket af København som cykelby. De nyetablerede broer og de mere end 315 km cykelsti var sammen med alle de tohjulede i bybilledet med til at tænde julelys i utide i øjnene på Prudhomme.

»Han kunne se tegningen for sig, at verdens største cykelløb møder verdens største cykelby. Og så var han helt vild med nogle af de billedmuligheder, der var i at se cykelbroerne slange sig over havnearealet, som man for eksempel ser ser det ved Fisketorvet,« pointerer Alex Pedersen, der for fire år siden var med til at hente Giro d’Italia til Danmark.

Løbsdirektøren for Tour de France, Christian Prudhomme (tv), har de seneste dage besøgt Danmark for at høre om det danske Tour de France-bud. Her mødtes han blandt andre med erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen.
Løbsdirektøren for Tour de France, Christian Prudhomme (tv), har de seneste dage besøgt Danmark for at høre om det danske Tour de France-bud. Her mødtes han blandt andre med erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen. Foto: Sophia Juliane Lydolph
Vis mere

Et af de afgørende spørgsmål har været den økonomiske bæredygtighed i projektet.

Det er ikke gratis at lokke Tour de France til at slå et smut forbi. Små 100 mio. kr. dækker ikke nødvendigvis den samlede fest for de planlagte tre etaper.

»90 mio. kr. er i givet fald prisen for at få Tour de France til Danmark. Men hvis en borgmester i Sønderborg får at vide, at han skal flytte nogle heller for at gøre opløbet mere sikkert for rytterne, er det på kommunens regning,« erkender Alex Pedersen, som hævder, at det ikke er penge ud af vinduet, men en simpel investering.

»Erfaringerne fra de seneste år peger på, at der for hver en brugt krone kommer to-tre stykker retur. Det siger man i Yorkshire i England, og billedet var det samme i Utrecht sidste år,« lyder kalkulen.

Om det holder stik er svært at spå om. Men en analyse foretaget af sport Event Danmark viser, at starten på Giro d’Italia i 2012 var en god forretning med en øget omsætning på 40 mio. kr. fra udenlandske turister.

Tour de France er som begivenhed betydeligt større end den italienske lillebror af et etapeløb. Og derfor må det også formodes at kunne trække langt flere tilrejsende. Både fordi det udspiller sig i juli, og fordi København som startby trods alt klinger mere eksotisk lokkende, end Herning og Horsens gjorde det på vegne af Giro d’Italia.

»Det er svært at lave et estimat af et samlet Tour de France-regnskab på forhånd. Men vi har erfaringer og analyser fra både Giro d’Italia og VM i cykling samme år, og de har været positive,« siger direktør Lars Lundov fra Sport Event Danmark.

Der bliver i øjeblikket arbejdet på højtryk for, at lokke Chris Froome og resten af Tour de France-feltet til Danmark.
Der bliver i øjeblikket arbejdet på højtryk for, at lokke Chris Froome og resten af Tour de France-feltet til Danmark. Foto: TOSHIFUMI KITAMURA
Vis mere

Et andet spørgsmål er, om den hjemlige cykelsport vil få et løft ved udsigten til at få Tour de France på dansk asfalt.

»Hvis jeg skal bedømme det i rollen som sportschef i Danmarks Cykle Union, er det ikke vigtigt. Der er andre begivenheder, vi kan have lige så meget gavn af som verdensmesterskaber på landevej eller bane, en udvidelse af Post Danmark Rundt eller andre mere nære ting. Tour de France har selvfølgelig en enorm tiltrækningskraft og vil give sporten masser af omtale, men det er for det publikum, man kan kalde juli-segmentet,« siger DCU-sportschef Lars Bonde med henvisning til den mere flygtige interesse fra sommerferiepublikummet.

»Jeg vil kalde det en appelsin i turbanen, hvis Tour de France kommer til Danmark, men det er ikke noget, som vil give dansk cykelsport et boom. Det har vi heller ikke oplevet efter VM,« påpeger Bonde.

Foreløbig er de franske løbsarrangører gået i tænkeboks efter besøget i Danmark.

En stor sten i skoen vil stadig være, hvordan man får den kolossale karavane gelejdet mod syd. For selv om der er friske erfaringer fra England i både 2007 og 2014, kunne man trods alt ramme fransk jord via tunnel og færger.

Alex Pedersen erkender, at der er logistiske udfordringer.

»Som det ser ud, kunne planen være at åbne løbet fredag for så at ramme Liége med en etapestart mandag morgen. Prudhomme har fortalt os, at han gerne vil kunne nå Alperne inden for en uge og det burde kunne lade sig gøre på den måde,« mener den tidligere sportsdirektør hos Team CSC.

Andre læser også