»Jeg er meget ked af Jørgen Leths død … Hvordan skal man beskrive det …« lyder det i den anden ende af røret.
Stemmen tilhører ikke hvem som helst. Det er chefen for det hele, der har taget telefonen. Tour de France-boss Christian Prudhomme, og han leder efter ordene.
I årevis har den franske direktør for verdens største cykelløb kendt Jørgen Leth.
Og ikke mindst anerkendt, hvor stor en betydning den danske digter, filmmand og kommentator har haft for det cykelløb, de begge har næret så stor kærlighed til.
»Han havde evnen til at tale om Touren i alle dens dimensioner. Selvfølgelig den sportslige, men også den æstetiske dimension med landskaberne,« siger Christian Prudhomme til B.T.
Foruden finurlige sprogblomster og maleriske beskrivelser af heltene, skurkene, omgivelserne og dynamikken i det årligt tilbagevendende cykelløb, husker direktøren for Tour de France også Leth som en sand foregangsmand.

Der allerede for et halvt århundrede siden nærmest kom Netflix i forkøbet.
»Jeg blev, som så mange andre, blæst bagover af 'En forårsdag i Helvede' fra 1977. Det er 50 år siden. Det virker helt vildt, at man har lavet sådan en film dengang,« fortæller Christian Prudhomme og sammenligner det med streaminggigantens serie 'Tour de France: Med i Feltet.'
»Det var næsten Netflix på forkant, hvor man fulgte stjernerne uden for konkurrence. Det var utrolig stærkt, og han var meget forud for sin tid i formidlingen af sportsbegivenheder.«
I Danmark har Jørgen Leth aldrig været fanget i cykelsportens spektrum. Han har brudt grænserne og har også været en stor profil inden for kunst, film og kultur.
Men han har også brudt landegrænser.
»Han var en, jeg nærede stor kærlighed til. Han har gjort enormt meget for Tour de France, men ikke kun – også for Frankrig. For mit land, ganske enkelt.«
Tour de France har også hyldet Jørgen Leth på sine sociale medier.
Det kan du læse her.