Søndag er der holdtidskørsel i Tour de France. 28 kilometers rå styrkeprøve for de 22 hold. BT har kigget på favoritterne og talt med manden bag verdensmestrene i holdtidskørsel om disciplinen.

Jackson Stewart, sportsdirektør for verdensmestrene i holdtidskørsel, BMC, fortæller her om den perfekte holdtidskørsel

»Det er åbenlyst, at det først og fremmest handler om et godt holdarbejde. Rytterne skal koordinere utrolig godt med hinanden, hvornår de slår ud og lader næste led i toget tage en føring, og derfor er det vigtigt med et stort kendskab til holdkammeraterne. Der, hvor det kan gå galt, er, hvis en eller flere ryttere kører det som deres egen enkeltstart. Drengene skal have en god fornemmelse af, hvor lang tid de kan sidde i front uden at brænde ud, og det er også vigtigt at vide, hvor lang tid de skal bruge i linjen på at komme sig, så de igen er klar til at tage en føring. Timing er ekstremt vigtigt.«

»I forhold til det taktiske spiller vind og dagsform ind - du har ikke som sådan en dagsorden inden tidskørslen. Selvfølgelig har vi en idé, men det er op til rytterne at fintune det ude på ruten sammen med sportsdirektøren i den forreste bil. Ændringerne skal ske hurtigt, for sekunderne er dyrebare.«

»For vores vedkommende gælder det desuden, at vi over de seneste år har arbejdet på en sådan måde, at vi i dag står godt til en disciplin som holdtidskørslen - vi har det rette udstyr, de rette ryttere, og vi har også trænet på indendørsbaner, hvilket skærper os til en holdtidskørsel.«

Foto: ERIC GAILLARD
Vis mere

Favoritten: BMC

Rohan Dennis er den store motor, der skal trække BMC til sejr, men holdet kan stadig bryste sig af at have flere andre stærke ryttere som Daniel Oss, Greg Van Avermaet og Daniel Quinzato til start i disciplinen. Ved verdensmesterskaberne i 2014 distancerede BMC den nærmeste konkurrent med pæne 31 sekunder, og ved årets Tour de France er fire af rytterne fra VM-triumfen med, nemlig Rohan Dennis, Daniel Oss, Manuel Quinziato og Tejay van Garderen.

Et hold som Etixx-QuickStep havde også været inde i billedet, hvis ikke tempospecialisten Tony Martin havde sagt farvel til årets Tour de France.

 

Sådan er Mulighederne for de fire klassementsfavoritter

Foto: Nils Meilvang
Vis mere

Astana og Vincenzo Nibali

Det bliver primært op til folk som Lars Boom, Lieuwe Westra og Jakob Fuglsang (billedet) at holde kæden stram over de 28 km. Astana har kørt gode holdkørsler i denne sæson med en andenplads i Critérium du Dauphiné og en tredjeplads i Giro de Trentino. Alle ni mand i truppen er klar til start, og det kan meget vel blive til en ny top tre-placering til de cyanblå fra Kasakhstan.

Foto: Nils Meilvang
Vis mere

Tinkoff-Saxo og Alberto Contador

Michael Rogers, Roman Kreuziger og Daniele Bennati bliver nøglepersoner på dagen. Holdtidskørsel var i mange år højt prioriteret mens Bjarne Riis stod i spidsen for holdet. Har leveret svingende holdkørsler i denne sæson. 19. pladsen i Critérium du Dauphiné var uden nøgleaktørerne i dagens udfordring, og andenpladsen i årets Giro var absolut godkendt.

Foto: BENOIT TESSIER
Vis mere

Team Sky og Chris Froome

Briterne har lagt større vægt på at kunne yde Tour-vinderen fra 2013 maksimal støtte i bjergene. Var tidligere virkelig skrappe i holdkørsel, men har virket lidt ude af sync i denne sæson, hvor en sjetteplads i Critérium du Dauphiné og en niendeplads i Giro d’Italia ikke vidner om de marginale forbedringers fremmarch, men sejren i Romandiet Rundt trækker opad, for det var Tour-truppen og Froome selv, der trådte igennem.

Foto: ERIC FEFERBERG
Vis mere

Movistar og Nairo Quintana

Det spanske traditionshold har forsøgt at gardere sig mod en tidsmæssig lussing ved at installere motorer som Alex Dowsett, Adriano Malori og Jonathan Castroviejo foran lille Nairo Quintana. Movistar blev femmer i disciplinen i Giro d’Italia, Tier i Romandiet og treer i Critérium du Dauphiné. Et solidt hold, der som regel kan trække en respektabel præstation ud af stængerne. Især hvis Alejandro Valverde også er motiveret og viser mere vilje end på brostenene.

 

Reglerne i holdtidskørsel:

Ved en holdtidskørsel er det den femte rytters tid, der gælder. Ryttere, der herefter kommer mere end en cykellængde senere i mål, bliver noteret for deres egen tid. Alle ryttere på holdet skal i aktion, og for et hold som Orica-Greenedge, der allerede har mistet tre ryttere i Touren, er der ikke noget at gøre andet end at køre med et decimeret antal ryttere - i det her tilfælde seks.

Holdtidskørslen er ikke en del af Tour de France hvert år.

Christian Prudhomme, løbsdirektør i Tour de France, om holdtidskørslen:

»Der venter en afslutning med stigningen Côte de Cadoudal (1,7 km med 6,2 procent i gennemsnitlig stigningsprocent), og det kan have indflydelse på den strategi, holdene vælger. Denne etape er en styrketest og et sandhedens øjeblik, og for hovedaktørerne i klassementet bliver den imødeset med en god portion nervøsitet.«