Lyt til artiklen

Christina Watches-Onfone er færdig med at køre løb i Danmark, efter en bizar og skandalepræget afslutning på årets Post Cup.

Der er alt andet end ro på bagagebæreren i dansk cykelsport. Det blev med al tænkelig tydelighed understreget søndag, hvor sidste afdeling af den traditionsrige Post Cup blev kørt på vejene omkring den jyske by Hammel.

Sæsonfinalen blev overskygget af en bizar skandale, da blot elleve af de 160 startende ryttere gennemførte. Resten stoppede med at køre, stod af cyklerne og udgik cirka 30 kilometer før mål.

Hvorfor det mærkværdige scenarie udspillede sig, er der forskellige meninger om. Meget forskellige. Team Cult Energys sportslige leder, Michael Skelde, fortæller at rytterne stoppede med at køre, fordi sikkerheden var for ringe.

- Min opfattelse er, at rytterne havde en fælles idé om, at det ganske enkelt var for farligt. På en del af ruten får de kun lov at køre i den ene side af vejen. Og vores ryttere skal ikke deltage i noget, der er så farligt, siger Skelde til BT.

Den opfattelse deles ikke i sportsdirektørbilen hos Christina Watches-Onfone. Herfra skydes der derimod med skarpt efter Skelde og Team Cult Energy, som ifølge holdejer Claus Hembo blokerede vejen for de øvrige ryttere, efter en diskvalifikation af rytteren Michael Valgren.

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Jeg håber, Michael Skelde får to års karantæne. Det er en unævnelig skandale, at Kong Skelde får lov til at styre dansk cykelsport på den måde, raser Claus Hembo.

- Det svarer jo til at Per Bjerregaard (Brøndbys tidligere bestyrelsesformand, red.) løber ind på banen og stopper en pokalfinale, fortsætter Hembo.

Michael Skelde benægter imidlertid, at hans ryttere forhindrede det øvrige felt i at gennemføre.

- Alle kunne køre videre, som de ville, påpeger han.

På sidelinjen står DCU og sportschef Lars Bonde, der var på plads i Hammel. Han køber hverken Claus Hembos eller Michael Skeldes forklaring på, hvorfor Post Cup'ens sæsonfinale, der i øvrigt blev vundet af Daniel Foder, endte i protester og forvirring.

- Sandheden ligger et sted midt imellem. Der var et sikkerhedsspørgsmål, hvor rytterne var utilfredse med, at de ikke kunne bruge hele vejens bredde. Samtidig sker episoden med Michael Valgren, og den gør rytterne endnu mere ophidsede, forklarer Bonde.

Tilbage står det faktum, at episoden har skabt både røre og harme i dansk cykelsport. For Christiana Watches Onfone endda så meget, at den får store konsekvenser.

- Vi kører ikke flere cykelløb i Danmark. Det er slut. Der er to løb tilbage i Danmark i år, men dem trækker vi os fra, slutter Claus Hembo.