'Det er helt klart dårligt'.

Sådan lyder det fra cykelekspert Kim Plesner om det styrt, der med 40 km igen kostede Luis Leon Sanchez deltagelsen ved årets Tour de France.

Den spanske cykelrytter var Jakob Fuglsangs vigtigste hjælperytter på Astana-holdet, og det er et klart tab, at han nu ikke er med mere.

»De mister en stor motor. Det er en stor ulempe, også fordi de kun er otte ryttere, og så er det svært at miste en,« siger Kim Plesner til B.T. Sport.

Luis Leon Sanchez - her inden holdpræsentationen - måtte udgå af årets Tour de France søndag eftermiddag.
Luis Leon Sanchez - her inden holdpræsentationen - måtte udgå af årets Tour de France søndag eftermiddag. Foto: BENOIT TESSIER
Vis mere

Præcist hvor store konsekvenser det kan få for Jakob Fuglsang og Astana-holdet er svært for ham at sige.

»Det er selvfølgelig svært at sætte tid på, men det kan snildt betyde 20-30 sekunder på en holdtidskørslen, når de er en mand mindre. Og Sanchez var en dem, man havde regnet med skulle med hjem til mål formentlig. Heldigvis vandt han (Fuglsang, red.) noget tid i går,« siger Kim Plesner.

Han tror dog ikke, det kommer til at få stor betydning i det lange løb, medmindre vi kommer i en situation, hvor Jakob Fuglsang ender i den gule trøje, som skal forsvares.

»Så kommer de til at mangle ham, men jeg tror ikke han havde kunnet sidde med Jakob i de høje bjerge alligevel. Det er klart på holdtidskørslen, han har sin styrke, og der hvor det er et klart minus for Astana,« siger Kim Plesner om Luis Leon Sanchez' styrt.

Også på mandagens tredje etape kan det blive en udfordring for Astana at mangle den spanske rytter, da denne etape byder på netop holdtidskørsel.

»De skal have et vist antal ryttere i mål, og der var han helt klart en af dem. Nu skal de finde en mindre god rytter der skal med hjem, og så bliver de nødt til at lægge taktikken lidt om. De skal køre en ny rytter ind, som kører langsommere end ham (Sanchez, red.), og direkte udmålt i tid kommer man formentlig til at kunne se, at Sanchez ikke er med. Det er en fornuftig motor, der kommer til at mangle,« siger Kim Plesner.