Virkeligheden ændrer sig markant for TV 2, når han er med.
For i år eksploderede Vuelta-seertallene på kanalen, da Jonas Vingegaard sejrede på de spanske landeveje som den første dansker nogensinde.
Og stjernen er helt afgørende for TV 2s cykeldækning, hvor det gør en enorm forskel, om han stiller op eller ej.
Interessen er nemlig massiv. Det fortæller chefredaktør på TV 2 Sport John Jäger.
»Vi regner med at lave mindst lige så meget cykelsport næste år, som der var i år,« siger han til B.T.
»Der er ret mange danskere, der vil se noget med Jonas Vingegaard, så det vil vi levere den bedst mulige dækning af.«

Den enorme sult på at følge cykelstjernen er noget, der tydeligt kan mærkes hos TV 2.
»Den helt korte udgave er, at det bliver cirka dobbelt så stort af, at Jonas Vingegaard er med. Vi har ufattelig mange flere seere, vi har utrolig meget mere salg af Play, og vi har flere folk afsted,« siger John Jäger om Vueltaen anno 2025.
»Vi kan levere et bedre produkt, når han er med, og specielt når han kører, som han kørte.«
Kan man tale om en Vingegaard-effekt?
»Uden tvivl. Næsten alt, hvad vi laver, er én størrelse, hvis han er med, og en anden, hvis ikke han er med. Både store og små løb.«
»Så er der løb som Tour de France, som er stort, uanset hvem der er med. Men det gør en enorm forskel, om han er der eller ikke er der,« siger TV 2-chefen.
Tidligere har John Jäger afsløret, at årets udgave af Vuelta a España, som Vingegaard trak sig sejrrigt ud af, blev den mest sete i mere end 10 år.
»Jeg var nysgerrig på, om danskerne var der, efter nogle seere var blevet skuffede over, at Vingegaard blev nummer to til Tour de France. Men det var de i den grad. Vi er rigtig, rigtig glade for, hvordan det er gået,« lød det dengang.
Han forklarede desuden, at der i gennemsnit var 139.000 seere, der så med fra start til slut på etaperne – og endnu flere når de skulle afgøres.

