Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Den danske drøm om Tour de France har længe været hed, og i går blev der endnu engang gjort et forsøg på at gøre den til virkelighed.

I Statsministeriet blev løbsdirektør Christian Prudhomme trakteret og charmeret af både statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og af kronprins Frederik.

Franskmanden fik frokost og blev høfligt mindet om, hvor god en idé, det ville være at placere de tre første etaper af Tour de France i Danmark i enten 2020 eller 2021. Han følte sig godt behandlet, lod han forstå, og var imponeret af den danske charmeoffensiv. Alligevel havde han ingen løfter med til sine værter.

»Det er en ære at være her. København er et eksempel for os, for I er 30-40 år foran os, når det kommer til at cykle hver dag,« siger han og tilføjer

»Det er meget vigtigt for os at styrke båndet mellem hverdagscykling og konkurrencekørsel, og København er i den forbindelse den vigtigste by i verden.«

»Jeg tror, det er første gang nogensinde, at det ikke bare er en hovedstad, men et helt land, som står bag buddet. Så selvfølgelig er det meget vigtigt. Jo mere vi snakker, jo tættere kommer vi på, men vi har Grand Depart i Vendée i Frankrig næste år, og vi har allerede offentliggjort, at vi fejrer 100 års jubilæumet for den gule trøje med en start i Bruxelles i 2019. Så have tålmodighed,« sluttede franskmanden.

Det danske bud er Prudhomme de sidste to år blevet sat grundigt ind i af både Løkke Rasmussen og skiftende erhvervs- og vækstministre. Han fik officielt overrakt det i sommeren 2016, og siden har han blandt andet været til middag hos Løkke på Marienborg, hvor kronprins Frederik også var med, ligesom statsministeren de seneste to somre har besøgt ham under den franske rundtur og gjort ham selskab i løbsbilen.

Lars Løkke Rasmussen har efter hvert eneste møde med løbsdirektøren erklæret sig optimistik omkring de danske chancer, og det ændrede frokosten i går ikke på:

»Nu har vi mødtes flere gange, og jeg mener, det er fair at sige, at hvis der ikke var en chance, ville det ikke give mening at blive ved med at mødes. Så jeg har besluttet mig for at være optimistisk,« siger han.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen og Tour De Frances løbsdirektør Christian Prudhomme (tv) har mødtes flere gang og opbygget et godt forhold.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen og Tour De Frances løbsdirektør Christian Prudhomme (tv) har mødtes flere gang og opbygget et godt forhold. Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

I Danmarks bud bliver der lagt op til, at Tour de France-rytterne skal starte løbet med en prolog i København. Derefter skal de fra Roskilde til Odense over Store Bælt, mens det danske visit afsluttes med en tredje og sidste etape fra Vejle til Sønderborg.

Netop afslutningen i Sønderborg har Løkke tidligere erkendt er problematisk. For at komme tilbage mod Frankrig vil det derfra med al sandsynlighed være nødvendigt at indlægge en hviledag, som kan bruges på transport, og umiddelbart giver det ikke mening så tidligt i løbet.

Da Løkke sidste sommer fulgte en etape i de franske alper, sagde han, at det »selvfølgelig rejser det nogle udfordringer.«

»Men det er sådan set den eneste barriere. Ellers tror jeg, den er hjemme, men det skal man jo passe på med at sige,« lød det fra statsministeren.

Det sidste er i den grad sandt, for siden i sommer, er der dukket yderligere udfordringer op. Britiske BBC har afsløret, at også England byder ind på Tour-starten i 2021, og i Norge har Oslo kastet sig ind i kampen om en Grand Départ i 2022 med stor økonomisk støtte fra oliegiganten Statoil, der det år drømmer om at markere sit 50 års jubilæum med et besøg af klodens største cykelløb.

Lykkes det at få Tour de France til Danmark forventes det, at arrangementet vil tiltrække lige under en million tilskuere. Heraf 93.000 fra udlandet. Budgettet i det danske bud er ca. 90 millioner, og det anslås, at interessen for cykelløbet vil generere en udenlandsk tursimeomsætning på ca. 112. millioner kroner.

Andre læser også