Tour de France-ruten byder på hårde udfordringer i mange terræner. Lige noget for Pogacar, mener dansker.

Mens Mikkel Bjerg drømmer om den gule trøje i København på 1. etapes enkeltstart i næste års Tour de France, er ambitionen for UAE Emirates at sikre holdkaptajn Tadej Pogacar den samlede sejr for tredje år i træk.

En hård rute med forventet sidevindskørsel på Storebæltsbroen, brosten og en stribe hårde bjergafslutninger passer sloveneren godt, mener Bjerg.

- Den ser rigtig hård ud. Sprinteretaperne er måske alligevel lidt kuperede, så det ligner et rigtig hårdt cykelløb. Der er ikke nogen offdays, hvor man bare ruller benene igennem. Det bliver med en enorm træthedsfølelse, man rammer Paris.

- Jeg tror, den passer ham godt. Han er motiveret, og han er ikke bange for sidevind eller brosten. Jeg tænker, at der er andre klassementsryttere, der er det. Jeg tror, at han glæder sig, og så må vi tage den derfra, lyder det fra Bjerg.

Allerede på andendagen kommer rytterne på en stor prøve, når de mod afslutningen af etapen fra Roskilde til Nyborg skal køre 18 kilometer på Storebæltsbroen.

Det kan skabe splittelser og tidstab, vurderer den danske tempomaskine.

- Jeg tror ikke, at der kommer kæmpe tidsforskelle. Du taber nok ikke ti minutter, men du kan nemt smide et minut eller halvandet. Måske også to, hvis du virkelig bliver parkeret. Du kan nok ikke vinde løbet der, men du kan tabe det, siger han.

Også landsmanden Jakob Fuglsang, der cyklede over Storebæltsbroen, i forbindelse med at den åbnede i 1998, tror, at broen kan få betydning for løbet.

- Det kan eksplodere i atomer, hvis vinden bare står lidt rigtigt. En ting er opad, men hvis du kan få fart på, og der er sidevind nedad, så vil de, der sidder fremme, trække frem i den ene og anden side, og så splitter det i atomer.

- Det kan blive en hektisk finale, lyder det fra danskeren, der næste år skal køre for Israel Start-Up Nation.

De tre etaper på dansk jord køres fra 1. til 3. juli 2022.

/ritzau/