Han er blandt feltets mest rutinerede ryttere og har i sine 16 år som professionel prøvet det meste.
Men med det rullende skifte fra cyklen og til skrivebordet og rollen som ny landstræner kaster Michael Mørkøv sig ud i ukendt farvand.
En udfordring, der langtfra er ligetil, hvis man spørger B.T.s cykelekspert Bjarne Riis.
»Det er nu, Mørkøv skal stå sin prøve,« lyder vurderingen fra Bjarne Riis, der kalder udnævnelsen både ‘god og fornuftig’ – men der venter en stejl læringskurve.
»Én ting er at køre Mark Cavendish frem til en spurt. Noget andet er det helt store strategiske overblik. Nu skal han for alvor ud at prøve sine lederevner af.«
Det var tirsdag, at Danmarks Cykle Union (DCU) meddelte, at landevejslandstræner Anders Lund giver depechen videre til Michael Mørkøv fra nytår.
Dermed overtager den tømrerudlærte leadout-ekspert et job, som B.T.s cykelekspert kalder krævende og svært.
»Derfor havde et par års erfaring som sportsdirektør inden været godt.«
»Men alligevel er det måske et job, man tager, inden man bliver sportsdirektør. Det kommer til at udfordre hans lederevner og strategiske evner til at sætte et hold sammen,« siger Bjarne Riis.
Som manden i spidsen for historiens mest talentfulde hold af danske cykelryttere skal Michael Mørkøv levere resultater fra dag et. Men det kommer ikke til at ske alene.
»Mørkøvs succes afhænger af, om DCU er organiseret ordentligt. Om de har en organisation, der kan bakke ham op. Det er super vigtigt, at han får gode folk omkring sig, så han ikke skal udføre det hele selv.«
Det mener B.T.s cykelekspert ikke altid har været tilfældet for den afgående landstræner.
»Jeg er ikke sikker på, at Anders Lund altid har fået den hjælp, han har haft behov for. Det er der, jeg mener, det er en krævende opgave – for det er sgu hårdt at stå for det hele selv. Og følge med over det hele. Det kræver virkelig, at man er organiseret.«
I samme ombæring roser Bjarne Riis den afgående landstræners arbejde med U/23-rytterne, som i hans øjne har været ‘eminent’.
»Jeg er ikke i tvivl om, hvor meget tid Anders Lund har brugt på de unge drenge. Det er det mest krævende. Det er ikke altid det sjoveste. Du vil hellere lege med Mads Pedersen eller Jakob Fuglsang.«
Noget, Michael Mørkøv som erklæret mål vil bruge sin tid på, er at få Jonas Vingegaard til at trække i landsholdsdragten.
Den dobbelte danske Tour de France-vinder har ikke været en del af seniorlandsholdet i Anders Lunds regeringstid.
Men ifølge Riis er Vingegaard ikke den vigtigste brik i Mørkøvs puslespil:
»Vingegaard er et stort samtaleemne, men hvis han ikke har lyst til at køre med landsholdet, så kan de jo råbe og skrige alt det, de vil. Vingegaard er ikke den vigtigste opgave – det er at samle et hold, og så må han jo se, om han har ham til rådighed.«
»Du har det mandskab, du har, og så må han få det bedste ud af det. Hans vigtigste opgave er ikke Jonas Vingegaard, men at få holdet til at levere resultater, når de samles.«
Et andet erklæret indsatsområde for Michael Mørkøv er at styrke samarbejdet mellem landevejs- og banelandsholdet.
39-årige Michael Mørkøv har været et sjældent levende bevis på, at det rent faktisk kan lade sig gøre, at være succesfuld både på banen og på landevejen.
Nu håber Bjarne Riis, at Mørkøvs evner – i samspil med banelandstræner Casper Jørgensen – kan kaste fornyet succes over banelandsholdet, som skuffede ved OL i Paris.
»Banelandsholdet er mere landsholdsagtigt end på landevejen, hvor man mødes en uge op til EM og VM. På bane kræver det noget mere. Man skal forny sig hele tiden. Materiale, gear, teknik, taktik.«
»Der har vi på firekilometerholdet været rigtige dygtige, men i de andre banediscipliner har vi i mine øjne gjort det taktisk dårligt. Her kunne Michael Mørkøv med sin super dygtige taktiske evner gøre en forskel.«
Det er lige præcis på banen, at Michael Mørkøv kører sit sidste store stævne, når VM i banecykling den 16. oktober begynder i Ballerup.