Jeg elsker cykelsport. Faktisk så meget, at den de seneste år har opslugt mere end min arbejdstid. Jeg cykler selv og ser alle de løb, jeg overhovedet kan komme til.

Men til tider udfordrer cykelsporten både entusiaster som mig og ikke mindst sig selv. Dels på grund af de ubegavede ryttere, der skyder genvej med ulovlige præparater, dels fordi den kæmper en brutal kamp for at være bæredygtig.

Hold lukker og slukker konstant. Der er sjældent ro på i branchen, og alle ryttere og medarbejdere er ofte på vej videre.

Alt er bygget op på sponsorater, flere af disse er blot af ét års varighed. Det kan man ikke bygge et stærkt fundament på, og hver sæson jagter mange en ny arbejdsgiver. Den jagt kan blive desperat for flere ryttere.

Og her opstår et alvorligt problem for cykelsporten, for når fremtiden er voldsomt usikker, kan dens aktører fristes til at benytte ulovlige medikamenter. Der skal et godt resultat til, hvis man vil overhale konkurrenterne i kampen for en kontrakt, og hvis ikke formen er til det, kan den hjælpes på vej. Her stopper den onde spiral bare ikke.

Holdejerne er nemlig også under pres, når de kun har hovedsponsorater for ét år. Det stresser dem.

B.T. Sport mødte tirsdag Bjarne Riis i hjemme i Vejle. Vis mere

Når de skal vælge, hvilke ryttere de vil satse på, går de sjældent med den unge talentfulde knægt men mere med en afprøvet profil, man ved kan levere point og pokaler. Udviklingen stoppes med andre ord, og cykelsporten kommer aldrig videre.

Nu hævder jeg ikke, Bjarne Riis’ nye koncept går ind og redder cykelsporten alene. Men mindsettet er en potentiel gamechanger for professionel cykling. Kan Riis vise vejen og skabe en succes med Team Made In Denmark og den særlige paraply af otte til 10 større sponsorer samlet under ét navn, kan det måske blive en af løsningerne på cykelsportens største problemer, økonomien. Det vil give ro og dermed give nødvendig plads til udvikling.