Hvis man i disse dage lukker op for sit tv i Melbourne, støder man på det nærmeste konstant på Caroline Wozniacki.

»Efter hun vandt Australian Open i fjor, er hun i år ekstra interessant. Ikke kun for tilskuere og tv-seere, men også for arrangørerne og sponsorerne,« siger hendes franske agent, Julien Cassaige, der har landet endnu en økonomisk attraktiv sponsoraftale for hende.

»Under Australian Open reklamerer hun for Uber Eats (restaurantkæde, red.). I den forbindelse er der blevet produceret en reklame, der i øjeblikket kører massivt på australsk tv mellem hendes kampe,« siger Julien Cassaigne og tilføjer:

»Jeg ønsker ikke at udtale mig nærmere om hendes sponsormæssige fremtid. Men når det er sagt, er det ikke umuligt, at jeg inden Australian Opens afslutning har nyt at berette.«

Foto: ADNAN ABIDI
Vis mere

I det hele taget har Caroline Wozniackis tenniskarriere været én lang succeshistorie.

Alene i pengepræmier, der er vundet på WTA Touren, har hun indkasseret 33,5 mio. dollar (cirka 216 mio. kroner).

Og hvad angår sponsorater, anslås indtjeningen fra aftaler med store internationale firmaer som Rolex, Adidas og Babolat af sportsøkonomer med specialviden inden for tennissporten at være omkring det tredobbelte. Hermed har hun siden prof-starten i juli 2005 sammenlagt tjent over en halv milliard kroner!

Men hvad har været en succes, og hvad har Caroline Wozniacki haft mindre succes med i sin karriere? B.T. giver her et bud.

WOZNIACKIS SUCCESER

WTA
Caroline Wozniacki debuterede på WTA Touren ved en turnering i Cincinnati, kort tid efter hun i 2005 havde fejret sin 15-års fødselsdag. Alt i alt har hun spillet 861 kampe, hvoraf 613 er blevet vundet. Herudover har hun i 71 uger ligget nummer et på WTA's verdensrangliste i damesingle. Kun otte kvinder - heriblandt Steffi Graf og Serena Williams - kan prale af at have gjort det bedre end den 28-årige dansker. Samlet står hun på WTA Touren noteret for 30 turneringssejre.

Caroline Wozniacki vandt i 2010 WTA-turneringen China Open og erobrede ved samme lejlighed verdensranglistens førsteplads.
Caroline Wozniacki vandt i 2010 WTA-turneringen China Open og erobrede ved samme lejlighed verdensranglistens førsteplads. Foto: PETAR KUJUNDZIC
Vis mere

INDTJENING
Det amerikanske erhvervsmagasin Forbes opgjorde i august 2018 Caroline Wozniackis årsindkomst fra aktiviteterne på WTA Touren og sponsoraterne med blandt andre Adidas, Babolat samt Rolex. Sammentællingen viste, at hun over en 12 måneder lang periode fra 1. juli 2017 til 30. juni 2018 havde indkasseret 13 mio. dollar (cirka 85 mio. kroner), og at kun Serena Williams med en årsindkomst på 118 mio. kroner var bedre på listen, der talte kvindelige atleter fra alle sportsgrene.

GRAND SLAM
I januar 2018 lykkedes det langt om længe for Caroline Wozniacki at erobre den grand slam-titel, hun manglede i sin samling. Det skete i Melbourne ved Australian Open, hvor hun finalebesejrede rumæneren Simona Halep. Tidligere i karrieren har Caroline Wozniacki været tabende finalist ved US Open to gange.

Caroline Wozniacki blev efter sin finalesejr ved Australian Open lykønsket med et kys af kæresten, David Lee.
Caroline Wozniacki blev efter sin finalesejr ved Australian Open lykønsket med et kys af kæresten, David Lee. Foto: FIONA HAMILTON HANDOUT
Vis mere

WOZNIACKIS FIASKOER

State Drinks
Caroline Wozniacki investerede i energidrikfirmaet State Drinks i sommeren 2017. Hvor stor succesen har været, kan diskuteres. I maj sidste år blev det offentliggjort, at firmaet i 2017 havde et underskud på 5,5 mio. kroner efter skat. Nyhedsmediet finans.dk kunne i samme forbindelse berette, at Caroline Wozniacki og Parken-storaktionæren Erik Skjærbæk i 2017 havde tilført firmaet sammenlagt 10,6 mio. kroner, og at der var behov for flere penge for at sikre den fortsatte drift og likviditet i 2018. Disse penge kom i sommeren 2018 i form af en kapitaltilførsel på fem mio. kroner fra den eksisterende ejerkreds, der foruden Caroline Wozniacki tæller personer som fodboldspillerne Christian Eriksen og Kris Stadsgaard.

JBS
»Hver gang Ronaldo sælger 20 par underbukser, sælger Wozniacki et par. Nu lukker JBS for tennisstjernens undertøjsserie,« berettede nyhedsmediet finans.dk i januar 2015. I B.T. forklarede JBS-direktør Michael Alstrup baggrunden for beslutningen: »Den serie, vi lavede med Caroline Wozniacki, var udelukkende for 13-17-årige piger, og vi har simpelthen ikke kunnet sælge nok til, at vi synes, det var interessant at fortsætte med det.«

Caroline Wozniacki har tidligere optrådt i en reklame for JBS-undertøj. Nu er hun også aktuel med bikini-billeder i Sports Illustrated.
Caroline Wozniacki har tidligere optrådt i en reklame for JBS-undertøj. Nu er hun også aktuel med bikini-billeder i Sports Illustrated. Foto: Emil Lyders/JBS
Vis mere

Danish Open
Farum var i perioden 2010 til 2012 værtsby for en tennisturnering på WTA Touren. Bag arrangementet stod Nordic Sports Group, der blev stiftet af Wozniacki-familien. Få måneder før turneringen blev erklæret konkurs, var det blevet meldt ud, at man ville flytte den fra ydmyge forhold i Farum til langt mere pompøse rammer i Royal Arena på Amager. Men trods massiv økonomisk opbakning fra blandt andet Event Denmark kunne den ikke reddes. Caroline Wozniacki vandt turneringen i 2010 og 2011, mens hun i 2012 var tabende finalist.

Caroline Wozniacki sparker til nettet efter en tabt duel mod Angelique Kerber ved Danish Open i 2011.
Caroline Wozniacki sparker til nettet efter en tabt duel mod Angelique Kerber ved Danish Open i 2011. Foto: Keld Navntoft
Vis mere

Love All
Caroline Wozniacki var blot 18 år gammel, da det danske kosmetikfirma Allison i 2009 fik idéen til at lancere en serie personlige plejeprodukter, der var fremstillet uden brug af parabener. Sæbe- og lotionmidlerne blev solgt i Matas. Men købernes interesse var så lille, at der kun gik halvandet år, inden produktserien Caroline Wozniacki - Love All blev pillet ned fra hylderne igen. Restlageret endte med at blive solgt i lavprisvarehuse.