Naomi Osakas US Open-sejr var en sportslig og kommerciel triumf for den 20-årige japaner.

Tenniskometen står nu til at overhale Caroline Wozniacki på pengelisten og dermed blive den næstmest indtjenende kvindelige tennisstjerne.

Osaka besejrede Serena Williams i en opsigtvækkende US Open-finale i sidste weekend, hvilket er hendes første grand slam-triumf.

Det har dels betydet, at hun har tjent en gigantisk sum i præmiepenge, 25 millioner kroner. Men endnu bedre for hendes pengepung er det, at hun står til at lave den største sponsoraftale, som Adidas har indgået med en kvindelig atlet.

Vis mere

Sportsudstyrsgiganten, som også har Caroline Wozniacki i folden, vil ifølge The Times betale Osaka 55 millioner kroner årligt. En aftale, der ventes offentliggjort torsdag.

Dermed vil hun overhale den danske tennisstjerne, som lige nu er nummer to på pengelisten for kvindelige atleter efter superstjernen Serena Williams.

Ifølge New York Post står en af de store bilfabrikanter også til at ville have fingrene i den 20-årige japaners kommercielle rettigheder.

Bilsponsorater er oftest blandt noget af det mest lukrative for sportsstjerner.

Naomi Osaka er blevet et stort navn særligt i USA efter sin US Open-sejr. Finale-sejren over Serena Wiliams er en af de mest omtalte i nyere tid.

På banen vandt japaneren med 6-4, 6-2 over den 23-dobbelte grand slam-mester.

Men det var særligt den ballade, som 36-årige Williams undervejs skabte, som har vakt opsigt.

Williams endte flere gange i kampen i et kontroversielt skænderi med dommeren, og hun smadrede også sin ketsjer i raseri, hvilket blandt andet kostede hende en bøde på 109.000 kr. Derudover har balladen skabt en større racisme-debat.

Naomi Osaka efter sin US Open-sejr over Serena Williams. Vis mere

Se også