Ejendomsmæglerkæden Home opererer på kanten af loven, og muligvis også på den forkerte side af den.

Det vurderer Forbrugerrådet Tænk.

Home skilter nemlig hos Danske Bank, som ejer Home, med, at man som Danske Bank-kunde kan få et særligt værdibevis på 5.000 kroner, som man kan få i rabat på salæret til ejendomsmægleren, hvis man sælger sin bolig gennem netop Home.

Umiddelbart lyder det uproblematisk, for en rabat er vel en rabat?

Men så simpelt er det ikke, lyder det fra Jakob Steenstrup, seniorjurist og fagansvarlig for bolig og forsikring i Forbrugerrådet Tænk:

»Vi ser ofte rabatter, der forekommer komiske. Man skal tage sådan et værdibevis eller rabat med et gran salt, for det er ofte spil for galleriet,« siger han og tilføjer:

»En rabat giver jo ikke mening, hvis man ikke har et udgangspunkt for den. Rent markedsføringsmæssigt vil rabatordninger, der reelt ikke giver fordele, kunne være på kant med markedsføringsloven.«

Her er Homes såkaldte 'værdibevis', som formidles af Danske Bank for Danske Bank-kunder.
Her er Homes såkaldte 'værdibevis', som formidles af Danske Bank for Danske Bank-kunder. Screenshot fra Danske Banks hjemmeside, 1. oktober 2024.

Det er her, det begynder at blive problematisk for Home. For som boligsælger kan du ikke få oplyst en normalpris hos Home. Det er hver gang en forhandling mellem dig som sælger og Homes mægler.

Lad os tage et eksempel for at illustrere pointen:

To tvillinger - Jørgen og Kurt - bor ved siden af hinanden i to identiske rækkehuse. De skal begge sælge deres hus.

Jørgen er kunde i Danske Bank og bliver glad, da han finder ud af, at han derfor kan få et værdibevis på 5.000 kroner, som han kan indløse og få i rabat, hvis han sælger sit rækkehus gennem Home.

Jørgen henvender sig i sin lokale Home-butik og oplyser, som det er påkrævet under betingelserne for indløsningen af værdibeviset, at han gerne vil gøre brug af værdibeviset på 5.000 kroner.

Home-mægleren nikker, og så spørger Jørgen, hvad Home skal have for at sælge hans hus. Prisen er 70.000 kroner, siger Home-mægleren. Men med rabatten på 5.000 kroner bliver det kun 65.000 kroner.

»Fedt«, tænker Jørgen og skriver under på formidlingsaftalen med Home. Han går glad hjem og fortæller Kurt, at han lige har fået 5.000 kroner i rabat hos Home og derfor kun skal betale 65.000 kroner for at få Home til at sælge huset.

Samme dag går Kurt ned til Home-butikken, da han jo også skal have solgt sit hus. Home-mægleren spørger, om Kurt er kunde hos Danske Bank. Nej, det er han ikke, siger Kurt. »Men måske kan du lave en god pris?« tilføjer Kurt.

Værdibeviser er I nogle tilfælde temmelig værdiløse.
Værdibeviser er I nogle tilfælde temmelig værdiløse. Sofie Mathiassen

Mægleren hiver en formidlingsaftale frem af skuffen. »Jo, mon ikke vi kan finde ud af noget. Jeg kan tilbyde en skarp pris på 65.000 kroner,« siger mægleren.

»Fedt,« tænker Kurt og skriver under på formidlingsaftalen. »Jeg fik en skarp pris. Det er sikkert, fordi jeg spugte, om jeg kunne få en god pris.«

Jørgen og Hans endte altså begge med at betale 65.000 kroner for at få solgt deres identiske rækkehuse hos Home, selvom Jørgen fik en rabat på 5.000 kroner og Hans ikke fik nogen rabat. Ergo er værdibeviset værdiløst.

Og den går ikke, pointerer Jakob Steenstrup.

»Det er ikke i selv ulovligt at skilte med en rabat på 5.000 kroner til Home i Danske Bank. Det, der kan være ulovligt, er, hvis slutproduktet - altså prisen - er det samme, hvad enten du har et værdibevis fra Danske Bank med ned til Home eller ej,« siger han og tilføjer:

»Så indikerer det, at rabatten er fiktiv, og det vil være vildledende og dermed i strid med markedsføringsloven. Det er Home, der er ansvarlig i forhold til markedsføringsloven, da det er dem, der præsenterer den endelige pris for forbrugeren.«

I det hele taget er en rabat eller et ‘værdibevis’  en noget tvivlsom størrelse, når man ikke kender prisen på den varer eller tjeneste, man gerne vil købe.

Det mener ikke blot Forbrugerrådet Tænk, men også brancheorganisationen Dansk Ejendomsmæglerforening.

I januar 2022 skrev foreningen i et notat med overskriften ‘Rabatkuponer’ følgende:

»Det er DE’s vurdering, at såfremt man ikke fører prisliste i sin butik, kan man ikke gøre brug af rabatkuponer (omtales i samme notat som ‘værdibeviser’, red.) i og med, at forbrugeren dermed ikke kan gennemskue ”normalprisen”. Det er DE’s erfaring, at de fleste aftaler med forbrugere indgås ved individuel forhandling med hver enkelt forbruger, hvorefter de fleste medlemmer (ejendomsmæglere, red.) ikke vil kunne gøre brug af rabatkuponer.«

Euroinvestor og B.T. har bedt direktør i Dansk Ejendomsmæglerforening Ole Hækkerup forholder sig til Homes praksis. Han henviser i en sms til Home, da »vi som brancheforening nemlig ikke (vil, red.) gøre os til overdommer.«

Euroinvestor har bedt om et interview med Ole Hækkerup, men den anmodning har han ikke reageret på.

Euroinvestor og B.T. har bedt et interview med rette vedkommende i Home. Det har Home ikke imødekommet. Homes kommunikationsadeling har i stedet sendt denne skriftlige udtalelse:

»Home og Danske Bank oplyser, at man har ønsket at give koncernens kunder en fordel, når de vælger at benytte home som ejendomsmægler, men det er naturligvis altid helt op til kunden at beslutte, hvem de vælger som mægler. Vi lytter naturligvis til kritikken og har derfor besluttet at se nærmere på den nuværende rabatordning.«

Karen-Elisabeth Gadtoft, kogebogsforfatter og instagrammer, afslører i denne episode af Spar Kassen, hvordan man kan lave gourmetmad for en slik. Hør for eksempel, hvad man kan bruge løgskaller til, og hvordan man kan invitere 10 gæster til lækker middag i weekenden til spotpris.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.