Debatindlæg skrevet af Zenia Stampe, mf for Radikale Venstre og første gang bragt på Facebook.

For et par dage siden offentliggjorde en lærer nogle screenshots af de spørgsmål, som hendes 4. klasses-elever havde fået i den nationale test.

Opslaget blev delt igen og igen med lige dele vantro og forbløffelse. Men da jeg for lidt siden forsøgte at finde billederne, var de væk. Læreren havde taget dem ned, fordi hun havde fået at vide, at det var ulovligt at dele dem.

Men helt ærligt. Vi bliver nødt til at få sandheden frem om de her test.

Jeg har derfor søgt på nettet og fundet et udvalg af de spørgsmål, Undervisningsministeriet stiller til landets otteårige og tiårige.

Test dig selv – og del gerne, så vi kan få gjort en ende på galskaben.

SPØRGSMÅL TIL 4. KLASSE

Sæt to streger, så der bliver tre ord:
enepigerensemblerepaulet
informeretillumineretinvaderet
granulaterlatteromskole
immatrikulationsfestkalksandstenindstiksbog

Var det for svært? Så lad os i stedet prøve testen til 2. klasse:

SPØRGSMÅL TIL 2. KLASSE

Sæt to streger, så der bliver tre ord:
vennervenerationvene
raspningfrankererater
slubrelæspendemuser
løbesodskalperesskalkeskjul

Hvad betyder:
palindrom
ekskurs
pendant
kumquat
merskumspibe

Ja, de sidste spørgsmål var også til 2. klasse. Absurd, ikke? Det mener elever, lærere, forældre og forskere i hvert fald. Men Undervisningsministeren - hun vil bare gerne have endnu flere test.

Jeg håber derfor, at du vil dele dette opslag. Sandheden fortjener at komme frem, så vi kan få gjort en ende på galskaben. Og gerne inden ministeren tvinger endnu flere groteske test ned over hovedet på vores børn, slutter opslaget.

Redaktionel tilføjelse:

Opslaget har i skrivende stund fået næsten 5.000 likes på Facebook og er blevet delt flere end 6.000 gange. Flere påpeger dog i kommentarsporet, at ikke alle børnene får de svære spørgsmål, som Zenia Stampe har oplistet, fordi testene indretter sig efter, hvad børnene svarer på. Hvis de svarer rigtigt på alle spørgsmål, kommer de videre til nogle sværere og hvis ikke, kommer de videre til nogle nemmere.

Til det svarer Zenia Stampe i tråden til hendes opslag.

»Man kan læse mere om testene her. Det fremgår bl.a., at testene er adaptive, dvs. at de tilpasser sig elevens svar. Men hvor det måske ville give mening at gøre svarene sværere og sværere i takt med at eleverne svarer rigtigt, så hører jeg fra lærerne, at spørgsmålene er meget svære fra start. Så eleverne skal lige dunkes, før de kan få lov til at føle sig dygtige. Det er da dårlig pædagogik. Men det er vist også en statistiker, der har lavet testen...« slutter Zenia Stampe.