Arkivfoto.
Arkivfoto.

Blog: Motion er blevet meningsløs. Derfor dropper vi motionen igen og igen. Men sådan behøver det ikke at være. Tænk ud af boksen og find ny mening i din motion.

Det med at ’dyrke’ motion er et moderne fænomen. Stenaldermanden kunne aldrig finde på at dyrke motion. Han var fysisk aktiv, men han gad da kun at bevæge sig, hvis det var nødvendigt. Når det kommer til motivation for motion, så er vi mange, der stadigvæk er stenaldermænd og –kvinder; der skal være et konkret formål, en reel mening, før vi gider bevæge os.

Vi moderne, sundhedsbevidste mennesker søger motivationen for motion i noget, der dybest set er tomt og meningsløst. Det er bare ikke nok at vide, at motion er sundt. Det er ikke nok at have et avanceret pulsur med GPS. Vi kan ikke vide os ud af alt, især ikke når det kommer til krop og bevægelse.

Er det så fordi, vi er dovne og dumme, når vi ikke går i fitnesscenter og ikke løber rundt om søen i en aerodynamisk fetishdragt?

Nej! Det er simpelthen fordi, tidens herskende tilgang til motion er meningsløs og umotiverende for alle os, der ikke har krop og sport som identitet. Vi har allerede arbejde og stress nok i vores liv, så motion baseret på at 'tage sig sammen' uden at få løn for det er bare ikke godt nok.

Hvad gør vi så? For motion er jo sundt, og sundhed er den nye Gud. Sundhed er faktisk bare sundhed. Der er ingen grund til at lave en religion ud af det. Når du fjerner religionen fra sundheden, så bliver motivationen for konventionel motion endnu mindre. Ak! Vi dovendyr er nødt til at finde motivationen til at bevæge kroppen på helt andre måder end sportsdyr. Fred være med sportsdyrene i øvrigt. Nogle af dem kan jo rent faktisk lide det.

esc

Stenaldermotivation for motion er at finde et konkret ydre formål med at bruge eller flytte kroppen. Det er meget banalt. Gå eller cykl, når du skal et sted hen. Motivationen for motion er så det, du skal derhenne, f.eks. at mødes med en eller anden. Det er altså ikke motivation for motionen i sig selv, men det motionen gør for dig; den transporterer dig fra punkt A til B. Den fysiske sundhedsvirkninger af motion kommer af sig selv, uden du behøver tænke på dem.

En almindelig hverdag indeholder også andre formål end transport, som du kan bruge til at skabe motion med reel mening. Eksempelvis: rydde op, gøre rent, hente mad, købe ind, lege med børn, nyde musik (danse), lege fangeleg (løb), lege med bold eller lege med sex. Ellers kedelige træningsøvelser kan udføres som leg eller dans med meget mere frihed og spontanitet end træning efter et program. Motion foregår i fritiden, så hvorfor ikke se den som leg og sjov i stedet for pligt og arbejde? Der er nok at få stress af, og vi kan lige så godt fjerne motion som en stressfaktor.

499266709.jpg

Det er selvfølgelig individuelt, hvad man oplever mening med, og det er kun dig, der ved, hvad der giver mening for dig. Så hvad med at finde ud af det og gøre mere af den motion?

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook