KOMMENTAR:

Det er en afgørende uge for Kevin Magnussens formel 1-fremtid. På tirsdag vil Renault præsentere fabrikkens nye team  i deres Technopole i Paris, og her skulle Magnussen gerne være med. Han er linet op til at overtage Pastor Maldonados sæde, hvis venezuelanerens sponsor, olieselskabet PDVSA, ikke kan betale.

PDVSA er allerede bagud med betalingerne, og olieselskabet er samtidig fedtet ind i så mange skandaler, at et delvist statsejet firma som Renault burde have betænkeligheder ved at samarbejde med dem.

Jeg hører, at kampen står mellem Maldonado og Magnussen – der er ikke andre kørere inde i billedet. Jeg hører også, at Magnussen går all-in for at overtage Maldonados sæde. Han har på nuværende tidspunkt ikke har talt med Renault om at blive reservekører.

Dén tjans er efter min mening ellers værd at gå efter. Hvis – og det er et meget stort ’HVIS’ – PDVSA finder penge til at betale det forfaldne afdrag på Maldonados Renault-sæde, venter der snart endnu et afdrag, der skal betales. Udviklingen i Venezuela tyder ikke på, at landet på sigt kan forsvare at bruge multi-millioner på Formel 1, og når kassen er tom, vil Renault rykke deres reserve op på Maldonados plads.

Venezuelaneren er også så håbløs, at han på grund af sine mange sammenstød og afkørsler kan få karantæne - så rykker Renault-reserven også op. Og endelig er der spørgsmålet om hvor længe et stort fabriksteam kan holde til at have en reserve, der er betydeligt hurtigere end de faste kørere.

Men hvis Magnussen vil holde fast i sit ønske om at køre løb i 2016, er der to andre muligheder. Han har længe forhandlet med Manor, men her dukkede der mandag en ny joker op. Efter mange ugers forvirring tyder alt nu på, at den ikke specielt hurtige indoneser Rio Haryanto disponerer over mere end 100 millioner sponsor-kroner fra hjemlandet.

Det er penge, det lille Manor-team desperat har brug for. Teamets 2015-kørere Will Stevens og Alexander Rossi har også flere penge end Magnussen, og Manors motorleverandør Mercedes presser på for at få deres juniorkører Pascal Wehrlein ind i teamet. Danmark kan til gengæld håbe, at Manor-ledelsen får så mange penge fra Indonesien, at man har råd til at tage det sportsligt rigtige valg, og give pladsen ved siden af Haryanto til Magnussen.

Endelig har Kevin Magnussen et stående tilbud om at køre Mercedes i standardvognsmesterskabet DTM. Det er et job, der kan kombineres med en reservekører-rolle i formel 1, for de to serier kolliderer ikke. Reservekører-jobbet hos Renault kan dog næppe linkes op med en DTM-sæson for Mercedes – det er yderst sjældent, at en racerkører kan arbejde for to konkurrerende bilmærker.

Til gengæld kunne DTM-jobbet gå hånd i hånd med et reservekører-job hos Mercedes eget Formel 1-team (hvis Wehrlein avancerer til formel 1 med Manor) eller et af tyskernes andre partner-teams, Williams og Force India. De HAR været kontakt med både Williams og Force India, men det er ved at være længe siden: Magnussen fokus er netop nu på Renault – og der er deadline i weekenden.