Nu jagter Kevin Magnussen alle chancer i Formel 1. Han har været i kontakt med omtrent samtlige teams, og der forhandles konkret med Manor og Renault.

Manor vil ikke offentliggøre deres kørere foreløbig, men Renault har en deadline: 3. februar præsenterer de deres nye team i Paris. Hvad er chancerne for at Kevin Magnussen offentliggøres som Renault-kører om tre uger?

I sidste uge var Magnussen i England, hvor han sammen med sin mangeårige loyale støtte, Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen, besøgte Renaults Formel 1-hovedkvarter i Enstone.

I princippet har Renault kun pladsen som reservekører ledig, for Pastor Maldonado og Jolyon Palmer underskrev 2016-kontrakter længe inden Renault overtog teamet fra Lotus 21. december.

En reservekører-plads hos Renault vil være en fornuftig løsning, for den vil holde Magnussen inde i varmen, indtil den forventede, store Formel 1-rokade kommer op til 2017. Samtidig har Lotus/Renault i de seneste år ofte indsat deres reserve i de officielle fredags-træninger, så Magnussen kan få værdifulde F1-kilometer allerede i år.

Men det vil selvfølgelig være endnu bedre at køre løb for Renault. Og hvis rygterne fra Venezuela og Enstone taler sandt, er det ikke et urealistisk scenarie. Hvis man kun ser på evnerne bag rattet, er der ingen tvivl om at 23-årige Magnussen er en langt bedre løsning end den 30-årige Maldonado. Men Maldonado – med øgenavnet 'Crashdonado' på grund af hans utallige afkørsler – har andet at byde på:

Cirka 350 millioner kroner om året fra det nationale venezuelanske olieselskab PDVSA. Beløbet er offentligt kendt, for oppositionspolitikere i Venezuela lækkede for år tilbage kontrakten i raseri over, at det fattige land brugte så mange penge på Formel 1.

Valget i Venezuela i december medførte et regeringsskifte, og de nye magthavere er ikke så Formel 1-gale som de gamle. Samtidig har faldende oliepriser kostet PDVSA dyrt, og det er alt sammen med til at sætte spørgsmålstegn ved Maldonados fremtid.

Jeg hører, at PDVSA allerede sidste år betalte første afdrag for Maldonados 2016-aftale og at pengene blev brugt til at holde det konkurstruede Lotus-team oven vande. Men jeg hører også, at andet afdrag – der altså forfaldt efter valget i Venezuela – endnu ikke er rullet ind på kontoen i Enstone, selvom betalingsfristen for længst er overskredet.

Det er i det lys Magnussens besøg hos Renault skal ses:

Teamet vil have et alternativ, hvis de venezuelanske olie-dollars ikke snart dukker op. Her er Magnussen det åbenlyse valg, for han er objektivt vurderet langt den bedste af de ledige kørere – og også bedre end mange af dem, der er på plads i 2016-feltet (inklusiv Maldonado og Palmer).

Ved at give danskeren en tur rundt på fabrikken foran alle de ansatte, sørgede Renault-ledelsen for at besøget slap ud til pressen. Det er et taktisk spil, der på samme tid sætter PDVSA under pres og gør Magnussen hot i forhold til danske sponsorer.

Fordi første rate er betalt, skal PDVSA / Maldonado sandsynligvis have penge tilbage, hvis han ikke kører i år. Selvom teamet med Renault som ejere nu har en langt bedre økonomi, et det stadig penge, der vil mangle i budgettet. Men her kan Bestseller komme ind i billedet, og Anders Holch Povlsen startede næppe firma-jetten for at flyve til Enstone for sjov.

Pludselig ser Kevin Magnussens formel 1-fremtid meget lysere ud.