KOMMENTAR
Selvfølgelig skal Kevin Magnussens tage imod den test, Porsche har tilbudt ham i næste måned. Selvfølgelig skal han nyde oplevelsen af den højpotente racer. Selvfølgelig skal han køre markant hurtigere end de tre andre kørere, der har fået chancen for at prøve Le Mans-vinderbilen.
Og selvfølgelig skal han så rette fokus tilbage på Formel 1.
Porsche afvikler testen på Circuit de Cataunya, fordi de - måske - mangler en kører til deres tredje bil i 2016. Pladserne i de to biler, der kører hele VM-serien, er allerede besat, men i 24-timersløbet har tyskerne en tredje bil med. Det var til alles overraskelse tredje-bilen, der vandt Le Mans i år med Nick Tandy, Earl Bamber og Nico Hülkenberg. Med en sejr i baglommen var trekløveret garanteret en ny tur i 2016, men så kom Formel 1-kalenderen i vejen.
Det nye grandprix i Azerbaijan afvikles efter planen samme weekend som 24-timersløbet, og det tvinger Hülkenberg til at melde afbud. Tyskeren kører som bekendt Formel 1 for Force India, og det har – naturligvis – førsteprioritet.
En talsmand for Porsche har oplyst, at man stadig håber, at Formel 1-kalenderen bliver ændret, så den ikke kolliderer med Le Mans. Det er ikke urealistisk, for i øjeblikket er det nye grandprix i Azerbaijan placeret blot en uge efter Canadas Grand Prix, og der bliver fra flere sider stillet spørgsmål ved, om det overhovedet kan lade sig gøre at fragte materiel og personale fra Montreal til Baku på mindre tre dage.
Bliver Aserbajdsjans Grand Prix flyttet, så Formel og Le Mans ikke kolliderer, beholder Hülkenberg sit sæde hos Porsche. Det er den løsning, som den tyske fabrik satser på, og man er indstillet på at vente helt hen til december, når den endelige Formel 1-kalender er på plads.
At Hülkenberg som 2015-vinder af Le Mans foretrækker Aserbajdsjan fremfor Le Mans, giver et meget godt billede af, hvordan Formel 1-kørerne opfatter Le Mans: Et sjovt afbræk i rutinen og et godt sted at positionere sig til den dag, Formel 1-karrieren er slut.
For Kevin Magnussen er Porsche-testen først og fremmest en mulighed for at holde sit navn varmt. Danskerens kort i pokerspillet om Formel 1-sæderne 2016 er faldet uheldigt (nogle vil sige på gulvet!), men han hører stadig hjemme i Formel 1.
En god Porsche-test og eventuelt et godt Le Mans-resultat, vil øge hans chancer for et comeback i kongeklassen, men det er alt for tidligt at overveje et fast job i sportsvogns-VM. Og det er i denne omgang slet ikke et fast job, der er i spil: Det handler om Le Mans og eventuelt et opvarmnings-race inden 24-timersløbet.
Tom Kristensen havde passeret 30 år, da han sidst i 1990erne opgav Formel 1-drømmen for at blive ’Konge af Le Mans’. For 23-årige Magnussen lever Formel 1-drømmen stadig.
Så selvfølgelig skal Kevin Magnussen tage chancen, hvis han får tilbudt en plads i Porsches Le Mans-lineup. Men selvfølgelig skal han kun opfatte det som et afbræk i bestræbelserne på at vende tilbage til det Formel 1-sæde, han så åbenlyst fortjener.