KOMMENTAR

Vi venter stadig på den officielle bekræftelse fra det franske team, men allerede nu kan jeg slå fast, at Kevin Magnussen er det oplagte valg for Renault.

Danskeren er den eneste ledige kører, der både er erfaren, hurtig og stabil nok til at kunne føre det nye fabriksteam gennem den kommende opbygningsfase. Ferraris nuværende simulator-kører, franske Jean-Eric Vergne, er den eneste anden kører, der efter min mening kunne komme ind i billedet, men det er bemærkelsesværdigt (og en kæmpe cadeaux til Magnussen), at Renault har valgt deres landsmand fra.

Og jeg kan ikke lade være med at smile lidt ad Romain Grosjeans skæbne. Franskmanden var Lotus’ stærkeste kort i den svære 2015-sæson og drømte højlydt om, at Renault ville overtage teamet. Men da forhandlingerne mellem Lotus og Renault trak ud, turde franskmanden ikke vente længere, og han snuppede den plads hos det nye Haas-team, der ellers var tiltænkt Magnussen. Nu ser det så ud til, at danskeren får det sæde i det nye, franske national-team, Grosjean drømte om. Og Grosjean kører i 2016 for amerikanske Hass – med et personligt sponsorship fra danske Seier Capital. Så underlig, ulogisk og ubarmhjertig kan Formel 1 være.

Men også på andre områder er Kevin Magnussen det oplagte valg for Renault. Det planlagte Pastor Maldonado/Jolyon Palmer line-up ville sandsynligvis være det svageste i Formel 1-VM 2016, men Magnussen/Palmer er en langt mere slagkraftig cocktail.

Jeg har fulgt Palmer i GP2 igennem fire år, hvor han ærligt talt ikke imponerede. OK – han vandt 2015-mesterskabet, men de tre års tilløb var meget langt. Hans fredags-træninger for Lotus’ Formel 1-team i 2015 overbeviste mig heller ikke om, at den 25-årige englænder er en fremtidig verdensmester. Hvis Palmer skulle have crash-kongen Maldonado som læremester i sin første Formel 1-sæson, havde det set skidt ud for ham. Men hvis han kan læne sig op ad Magnussen, der har flere års erfaring fra det tidligere topteam McLaren, er der stadig håb for Palmer.

Og når nu Renault må gøre comeback uden en fransk kører, er Magnussen en god løsning. Han har gennem sin juniorkarriere haft tætte links med den franske fabrik, og kørte tre sæsoner i Renaults juniorklasser. I 2009 blev han nummer to i NEC-serien for Formel Renault 2,0, og i 2012-13 tog han de sidste skridt mod Formel 1-karrieren i Renaults World Series (han vandt mesterskabet i 2013).

Kevin Magnussen mangler måske det franske pas, men Renault kan med rette hævde, at han er en kører af ’egen avl’. Han har endda kørt Renault Clio Cup på Jyllands-Ringen! Med 23 år har Kevin Magnussen også den optimale alder for Renault, der kan opbygge deres nye team omkring danskeren. Jeg hører rygter om, at Renault allerede i 2017 vil forsøge at kapre et af de helt store navne i feltet, men jeg tror ikke, Magnussen behøver bekymre sig. Hvis han som forventet sætter Palmer på plads i 2016, er det englænderen, der må vige pladsen. Og de nuværende ’store navne’ er alle betydeligt ældre end Magnussen, så også på den lange bane er danskeren den oplagte løsning for Renault.

Og endelig: Hvis det går, som jeg forventer, er Kevin Magnussen selv et af de store navne, når 2016-sæsonen er overstået.