‘God dag’, ‘god aften’ ‘god weekend’ har taget overhånd, og alle forretninger føler sig åbenbart forpligtiget til at være med på den lumre, amerikaniserede og påtagede ‘kundepleje’, som et eller andet smart marketingfirma har fundet på.

Ligegyldigt hvor man handler, blander forretningen sig i ens dag. Det bør den ikke. Når jeg handler en agurk eller andet, bør forretningen ikke kommentere min hverdag, som de ikke ved noget som helst om overhovedet.

Har jeg en lortedag, vil jeg gerne have den for mig selv og ikke høre på en fuldstændig automatiseret og ligeglad 17-årig Netto-medarbejder eller hvilken som helst medarbejder sig 'god dag' for 1.000 gang den dag.

Endnu værre er, når de siger: »Hav en fortsat god dag,« som forudsætter, at min dag har været god indtil nu. Forretninger bør overhovedet ikke blande sig i kundernes dag, men blot sige 'hej' eller slet ingenting.

Hvad siger man til sine venner? Ikke 'god dag' ihvertfald, men måske 'hej' eller 'ses' eller noget i den stil.



Man kan selvfølgeligt også bare ignorere det, men det er også uhøfligt. Personligt mener jeg ikke, at forretningerne vinder noget ved at tvinge de ansatte til at sige 'god dag', som de får vredet armen om på ryggen for at sige. Det er latterligt, og efter min mening skaber det ikke bedre eller mere trofaste kunder, men ofte irriterede kunder.

Så forretninger, kom videre og slip det amerikaniserede pladder, kan I ikke se, at de generelt er til grin derovre? Se bare, Oprah som præsident. My good.