Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at finde på temaer til en klumme hver uge. ”Er det allerede min tur igen, hvad i alverden skal jeg finde på denne gang…?”

Men det skal gerne have relevans for mere end blot én læser. Derfor har jeg forfattet følgende brev til dig;

Kære Jonas Kuld Rathje, chefredaktør for BT,

Torsdag kunne jeg her i BT læse, at du er blevet sur over at se vores plakater om stress blandt mænd.

Først skal du have tak. Jeg bliver altid glad når vores kampagner får opmærksomhed – også af den kritiske slags. Det gælder særligt kampagnen om stress blandt mænd. Det er nemlig et stort, men overset problem.

Men din kritik er ikke belastet af tung viden om stress. Du skriver, at der kan være uhørt mange grunde til det at sove dårligt. Rigtigt. Men stress kan være én af grundene. Dårlig søvn, hjertebanken og kort lunte er faktisk tre af de hyppigste symptomer, mænd oplever i forbindelse med stress. Det er de symptomer, som Kim og David, de to tidligere stressramte mænd, som optræder på plakaterne, har haft. Symptomer som mange mænd vælger at overse, og pludseligt er det for sent.

Stress er en alvorlig sygdom. Og i Københavns Kommune kan vi se, at meget få mænd søger hjælp, når de oplever symptomer på stress. Det til trods for, at hver fjerde mand i København har et højt stressniveau. Det er skidt for deres livskvalitet – og øger risikoen for, at de går helt ned med flaget. Vi laver kampagner, så de ved, at de kan få hjælp.

Undersøgelser viser også, at stress ikke er et ukendt fænomen i din egen branche – det rammer også journalister. Det ville du måske få øje på, hvis du kiggede en anelse ud over egen næsetip.