Modelfoto.
Modelfoto.

Hvis jeg dør i morgen, har jeg spildt alt for meget af mit liv på at få tiden til at gå?

Vores samfund og uddannelsessystem producerer mennesker, som er ude af stand til at leve i nuet. Vi skal ud på arbejdsmarked, og det skal helst gå så hurtigt som overhovedet muligt. Målet er, at vi skal blive voksne, indtage vores plads i vores organiske arbejdsdeling og betale skat.

Vores uddannelsessystem er bygget op og italesat på en måde, hvor barndommen nemt kan blive taget fra os tidligt. Vi skal fra en tidlig alder fokusere på vores fremtidsplaner og den plads, vi ønsker i den organiske arbejdsdeling. Jeg er af den overbevisning, at dette går ud over mange danskeres lykke.

574698652.jpg

Jeg har banet mig vej gennem vuggestuen, børnehaven, folkeskolen og HF. Jeg er nu endelig nået til et sted i mit liv, hvor jeg efter eget valg har valgt en uddannelse, som igen binder mig til skolebænken i tre eller fem år længere af mit liv.

Jeg er på mit tredje semester i min universitetsuddannelse, og jeg håber, at tiden går hurtigt, så jeg kan komme igennem min uddannelse og ud på arbejdsmarkedet – ud til den ultimative 'frihed', som garanteret åbner op for nye venteprocesser, som igen skal overstås.

Igennem mit liv i skolen har jeg haft en konstant oplevelse af at sidde i venteværelset på vej mod nye tider som et nyt semester, skoleår, ny uge, osv. Jeg er rastløs og har enormt svært ved at leve i nuet og nyde, hvor jeg er.

Jens

Jeg har en inkarneret følelse af, at jeg skal have overstået perioder af mit liv for at nå til det næste. Jeg er overbevist om, at dette ikke er mit personlige problem, men at det derimod er en følelse og opfattelse af tid, som kommer fra samfundet, primært vores uddannelsessystem.

Jeg mener, det kan være et benspænd for vores lykke. Det vil bestemt ikke undre mig, hvis den er skyldig eller medskyldig i en stor andel af danskeres diagnosticeringer af stress og depression. Denne opfattelse af tid er garanteret enorm effektiv for samfundet, men vi lever i Danmark, og i Danmark har staten et ansvar for danskernes lykke.

Mathias

Det er positivt, at børn i skolen har fået mulighed for mere og bedre uddannelsesvejledning, men vi voksne bør individuelt og kollektivt blive mere opmærksomme på, hvordan dette fokus på fremtiden kommer til at gå mindst muligt ud over børnene og fremtidens voksne. Jeg er overbevist om, at vi blandt andet kan gøre en forskel, hvis vi bliver opmærksomme på den måde, vi italesætter drømme, planer og mål for fremtiden i skolen og i hjemmet.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook