På grund af uheldige omstændigheder i mit venstre øje (ja, en high five, der misser, KAN resultere i en ridset hornhinde) måtte sidste uges krænkelses-klumme desværre udgå.

Der var ellers rigeligt med aktuelle krænkelser og stødte følelser at gribe til, men sublime specimenter i krænkelses-laboratoriet som etik-lektoren, der var kød-forarget i Kristeligt Dagblad, smykkedesigneren, der følte sig krænket af 'Familien fra Bryggen' og fornærmelsen over dyre billetter i en ny svømmehal på Frederiksberg, kommer altså på den baggrund til at undgå dissektion. Og jeg får desværre heller ikke plads under mikroskopet til christianitterne, der har fået nok af de mange turister, der til stor irritation flokkes om fristaden, som jo allerhelst kun skal være fristad for fribyttere, må man forstå.

Men i anledning af Halloween, som vi åbenbart ikke længere må kalde Allehelgensaften (nogle krænkede dér?), vil jeg benytte lejligheden til at lave et opsamlingsheat over nogle af de mange udklædnings-krænkelser, der som vanligt - men i stigende omfang er min klare fornemmelse - driver i garnet på denne tid.

For at virke klogere, end jeg egentlig er, har jeg læst en artikel om baggrunden for udklædning på videnskab.dk.

Det viser sig, at de gamle keltere iværksatte skikken: Udklædning og masker skulle få genfærd til at tro, at de levende også var døde, så ånderne ville lade dem være i fred. Siden er kelternes overtro muteret til temafester, gummimasker og Halloween-tam-tam.

Og altså en jødisk fredagsbar beskrevet i Universitetsavisen, hvori følgende spørgsmål stod at læse: »Er det i orden, når medicinstuderende holder temabar, der spiller på klassiske forestillinger om jøder og lover 'favorable priser i bedste jødestil'?« Til det er der naturligvis kun at svare 'ja,' men i artiklen bliver baren alligevel beskrevet som 'problematisk' af en lektor i antropologi, fordi temaet spiller på 'klassiske fordomme om minoriteter.' Krænkelse classic.

Jeg elsker den norske ungdoms-tv-serie SKAM lige så meget som alle andre - men nu har 'Vilde' altså tabt sutten. Hun er en del af shitstormen mod landets finansminister, Siv Jensen, der er kommet for skade at klæde sig ud som indianer til en udklædningsfest med temaet Det Vilde Vesten.

Sametingets præsident var først med kritikken, som hun kaldte smagløst. Siden fulgte SKAM-stjernen.

Brøden er i krænkelses-kredse kendt som kulturel appropriation, og handler kort sagt om det krænkende i at ‘låne’ symboler fra andre kulturer.

Herhjemme kan fornærmelses-interesserede muligvis huske begrebet fra dengang, krænkelses-ikonet Mary Consolata Namagambe kritiserede fjerdebølge-feministen Louise 'Twerk Queen' Kjølsen for at ryste med endeballerne. En beef, der på et tidspunkt truede med at lave en flænge i rumtiden og åbne et sort hul, der ville skabe krænkelse i alle rumtidspunkter på én gang, indtil de stridende parter fik sat ro på fissions-processen (bedst sammenlignet med den selvvirkende kædereaktion baseret på kernespaltning, vi kender fra atomreaktorer). Gud ske lov.

I Sverige gav politikeren Pontus Båth dog nordkvinden i indianer-kostumet baghjul ved at klæde sig ud som den drabssigtede Peter Madsen til en halloween-fest i weekenden. Og selvom dén krænkelse måske nok er i kategori som shitstormen, der ramte Halloweencostumes.eu på grund af deres Holocaust-offer Anne Frank-kostume - altså kategorien, hvor der faktisk muligvis er noget at være krænket over - så ville det godt nok være vederkvægende, hvis man af og til kunne opleve, at folk blot sagde: »Pyt. Der må være andre sager, der har mere brug for min opmærksomhed.«

Men der havde de gamle keltere tydeligvis forregnet sig. Du kan snyde nogle af de onde ånder noget af tiden, men et gespenst, der aldrig lader sig snyde, er krænkelses-spøgelset, der gemmer sig bag hver en statusopdatering på sociale medier og lige under overfladen i alle privilegerede, hvide, midaldrende cismænds kolde geringer. Bøh!