KOMMENTAR, af Peter Nygaard

Formel 1-sæsonen 2016 er kun lige kommet i gang, men manges øjne er allerede rettet mod 2017. Efter en stille vinter, hvor Kevin Magnussens mirakuløse comeback var den største nyhed, er der nemlig lagt op et en vild kører-karrusel op til 2017.

Samtidig vil det tekniske reglement blive ændret på afgørende punkter, og styrkefoldet mellem de enkelte teams kan derfor blive ændret markant.

Det nye 2017-reglement er endnu ikke på plads, men målet er, at bilerne skal køre helt op til fem sekunder hurtigere pr. omgang. Det vil betyde, at alle teams på mange områder skal starte med en blank computerskærm, når 2017-bilerne skal designes.

Dermed vil Mercedes´ og Ferraris nuværende forspring komme under pres, og de øvrige teams snakker allerede nu optimistisk om at ’lukke hullet op til de førende.’ Det er en smuk teori, men i realiteten vil omfattende reglements-ændringer altid hjælpe de største teams. Her er der langt bedre ressourcer til at researche i de nye regler, og derfor vil afstanden mellem top og bund i Formel 1 kun blive større i 2017.

Men enkelte teams kan rykke sig afgørende. Mercedes har været i særklasse siden det nuværende reglement blev indført i 2014. Tyskerne klarede sig ikke specielt godt under det forrige reglement, og gik som de første i gang med at forske i 2014-reglerne. Det gav dem et afgørende forspring, som de stadig nyder godt af. Noget lignende kan ske i 2017 – med Kevin Magnussens Renault som det team, der tager et kvantespring op af resultatlisterne.

Den franske fabrik har ressourcerne, og er samtidig kommet så sent og hovedkuls i gang med 2016, at det vil være fristende allerede nu at fokusere på 2017.

Både Renault-ledelsen og Magnussen selv har da også fortalt mig, at de anser de nye 2017-regler som deres helt store chance. Det betyder ikke, at 2016 allerede har anden-prioritet – det havde teamchef Frederic Vasseur meget travlt med at understrege, da jeg for nylig interviewede ham i Barcelona. Men det betyder, at Magnussen virkelig skal slås for at holde fast i sit Renault-sæde.

Danskerens forhandlingsposition var svag, da Renault-kontrakten for 2016 blev banket på plads. Derfor er der ingen tvivl om, at den franske fabrik har en option på ham – men at han omvendt ikke har nogen garanti for at køre for teamet i 2017.

Og her kommer der som antydet store ændringer i feltet. Kimi Raikkonens, Jenson Buttons, Valtteri Bottas og Felipe Massas kontrakter udløber, og andre rigtig gode kørere som Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo, Romain Grosjean og måske endda Nico Rosberg, kan også være på markedet. Endelig skal der findes gode sæder til de to unge stortalenter Max Verstappen og Stoffel Vandoorne, så pladserne i Renaults kommende topteam vil utvivlsomt være ombejlede.

Jeg håber at K-Mag forsvarer sit sæde med blændende kørsel. At han imponerer Renault-ledelsen så meget, at der aldrig opstår tvivl om hans fremtid i teamet. Men næsten uanset hvor godt han kører, kan nationalitet, eksverdensmester-status, sponsor-potentiale og uenighed i ledelsen sætte Kevin Magnussens Renault-fremtid under pres. Det ved vi alt for godt fra McLaren-tiden.

Ved den lejlighed lærte vi også, hvor vigtigt det er at positionere sig rigtigt og tidligt, når stoledansen om Formel 1-sæderne starter. Hvor vigtigt det er at have det rigtige bagland.

Så lad os nyde, at 2016-sæsonen er kommet i gang. Men i vores eufori over at Kevin Magnussen igen er med i feltet, må vi ikke overse en vigtig kendsgerning: Kampen om 2017-sæderne er allerede i gang.