KOMMENTAR

Det er mindre end tre måneder siden, vi kom hjem fra 2015-finalen i Abu Dhabi, men nu er vi allerede klar til Formel 1-sæsonen 2016. Den første vintertest begynder i dag på Circuit de Catalunya uden for Barcelona, og Kevin Magnussen er tilbage i feltet. Hvert team må kun teste med én bil, og Renaults foreløbige plan er at lade Jolyon Palmer køre i dag og i morgen, inden Magnussen overtager onsdag og torsdag.

Der er særligt fire ting, jeg vil holde øje med på Circuit de Catalunya.

Magnussens position: Kevin Magnussens Formel 1-fremtid afhænger i høj grad af, hvordan han klarer sig i forhold til Renault-teamkammerat Jolyon Palmer. Jeg er nemlig ikke i tvivl om, at en af dem må forlade teamet efter 2016. I den store kører-rokade, der ventes efter denne sæson, vil Renault-sæderne være blandt de mest eftertragtede, for teamets genopbygningsfase vil stort set være overstået i 2017.

De første tegn på Magnussens position i forhold til Palmer kommer i Barcelona, og selvom omgangstiderne er vigtige, er de ikke afgørende på dette tidspunkt af sæsonen. Det handler mere om, at danskeren med sin erfaring og tekniske indsigt skal sørge for, at den nye 2016-model udvikles efter hans anvisninger. At han bliver den kører, Renault-ingeniørerne grundlægger genopbygningsfasen på.

Lyden: Lige siden de nye turbomotorer blev indført i 2014, har alverdens Formel 1-fans brokket sig over lyden. Eller rettere sagt: Den manglende lyd. For os, der arbejder i Formel 1 weekend efter weekend, har den reducerede larm fra turbomotorerne været en velsignelse, men for tilskuerne har den været en forbandelse. For tilskuerne er vrælende motorer med maksimalt decibel-niveau en betydelig del af totaloplevelsen, og bilsportsforbundet FIA har – lettere tunghør – lyttet til klagerne. Man har indført nye regler for udstødningen, og det nye, forøgede støjniveau vil blive afsløret, når testen begynder i dag klokken ni.

Topfarten: Det nuværende reglement er motordomineret. Indtil for et par år siden var det den bedste aerodynamik, der var afgørende i Formel 1 – nu er det den stærkeste motor.

Ferrari, Renault og Honda har i vinterens løb knoklet for at forbedre deres motorer og lukke hullet op til dominerende Mercedes. De første antydninger om 2016-styrkeforholdet kommer i Barcelona, og de aflæses bedst på topfartsmålingerne for enden af langsiden. Renault-motoren havde en svær 2015-sæson, og Kevin Magnussens 2016-muligheder afhænger i høj grad af hvor mange ’nye’ hestekræfter, der er fundet i de seneste måneder.

Honda: McLarens Honda-motorer var en katastrofe i 2015. Japanerne har arbejdet hårdere end alle andre i løbet af vinteren, men jeg hører, at der stadig er problemer. Mange af de cirka 200 hestekræfter, Honda savnede sidste år, er angiveligt fundet, men til gengæld er motoren vist mere upålidelig end nogensinde.

Det er ikke, fordi jeg ønsker Magnussens tidligere team noget ondt, men McLaren ligner en af Renaults direkte konkurrenter i 2016. Og jo flere problemer, Honda-motoren giver Fernando Alonso og Jenson Button, jo lettere vinder Magnussen et par placeringer. Om han så vil vinke, når han kører forbi Alonso og Button, er en anden sag. Jeg synes i hvert fald, han skal tage sig tid til at vinke til teamchef Ron Dennis.