Helt almindelig sukker har mange sunde egenskaber, som er værd at huske på. Husk: Hvis du tænker negativt om sukker, mens du spiser det, så bliver det mere usundt.

Sukker er det næringsstof, der giver allermest nydelse at indtage. Det kan man se allerede hos nyfødte babyer, der bliver salige og falder til ro, når de får sukkervand i sutteflasken. Modermælk er i øvrigt også meget sødt. Når sukker kombineres med andre ingredienser i chokolade, kage, slik, is, kiks og sodavand, så bliver nydelsen endnu større.

Vi har jo nok alle vores personlige favoritter blandt de søde sager. Nydelse er forbundet med udskillelse af naturlige opioider i hjernen, og det øger hjernens sundhed og præstationsevne. Nydelse modvirker stress, depression og andre mentale sundhedsproblemer. Nydelse er ikke blot en psykologisk luksus; det er et fundamentalt biologisk behov.

Sukker er ren kulhydrat og fri for protein. En snack med den sammensætning kan øge dannelsen af signalstoffet serotonin i hjernen. Læger skriver recepter på serotoninøgende medicin mod bl.a. depression, angst og OCD. Det giver derfor god mening, hvis hjernen øger appetitten efter sukker, hvis man har det psykisk dårligt. Det er simpelthen et forsøg på selvmedicinering.

Kombinationen af nydelse og serotonin kan virke så beroligende, at man bliver meget træt og får lyst til at sove. Søvn er også sundt. Træthed motiverer dig til at sove, så træthed er også sundt.

Al sukker i maden ender som blodsukker, og det er hjernens foretrukne brændstof. Hjernen bruger ca. 130 g blodsukker per dag, hvilket svarer til 2/3 af kroppens samlede minimumsbehov for kulhydrat. Hvis du har brug for hurtig energi til din arbejdende hjerne, så giver det god mening at have lyst til noget sødt. Det er faktisk ret mærkeligt, hvis man aldrig får lyst til sukker. Mangel på lyst til sukker kan skyldes anhedoni, der er en nydelsesforladt tilstand, der øger risikoen for en række forskellige psykiske problemer. Med andre ord: Lyst til sukker er et tegn på mental og fysisk sundhed.

Alt, der er rart, kan misbruges, og det gælder også sukker. Den sunde løsning er dog ikke at forsage hverken nydelsen eller objektet for nydelsen. Løsningen er derimod at acceptere nydelsen fuldt ud og samtidig gradvist blive mere og mere bevidst om, hvad det er, man misbruger sukker til. Sukker hverken kan eller skal dække alle psykologiske behov. Efterhånden som man udvikler indsigt, og det foregår bedst ved hjælp af mindful spisning, meditation og samtaler, så kan man gå fra automatisk misbrug til bevidst brug af sukker.

Det største ernæringsproblem ved sukker er, at det ikke indeholder andet end sukker. Jeg foretrækker til daglig selv tørrede dadler i stedet for sukker så vidt muligt. Dadler har ligesom sukker en meget ren sød smag. Dadler indeholder i modsætning til ren sukker også næringsstoffer som kalium, chrom, kostfibre og B-vitaminer. Kroppen har jo brug for meget andet end sukker.

Mine foretrukne kilder til den rene sukkernydelse er chokolade, lakridspiber (hvis de er bløde), finsk lakrids, kanelsnegle (helst dem fra Det Rene Brød), Bülows Lakrids A (kopierne kan bare ikke hamle op med den) og om sommeren chokoladesorbet fra min lokale isbutik (Østerberg Is). Mmm... Og så synes jeg, at strødadler fra Urtekram er en genial opfindelse! Perfekt på havregryn i stedet for sukker, når kroppen kalder på både næring og nydelse.

Lad mig til sidst afsløre en chokerende nyhed for de fleste danskere: Man kan hygge uden at tygge! Når du gør det, så kan du holde dit indtag af sukker nede på det, der er sundt for at dække din hjernes behov for nydelse.

Lyt til din krop og spis det, der gør dig glad. Lad være med at lytte for meget til sådan nogle ernæringseksperter som mig.