Drømmer du også om at blive tyk og glad? Så lad dine nytårsforsætter inspirere af denne tykkeguide.

Ufrivillig tyndhed er et overset problem i Danmark.

Vi hører kun om overvægt og slankeguides, især i januar. Men mange kvinder og mænd i Danmark ønsker faktisk at tage på, og de har svært ved det.

Endnu flere oplever sig som tykke, uden de reelt vejer for meget. De har ikke brug for en ny slankeguide. De har derimod brug for en tykkeguide, der lærer dem at være glade for de naturlige fedtdepoter.

Her er den så: Danmarks første tykkeguide med tre effektive råd.

1. Fedt er fedt!

Dette råd består egentlig af to råd: Fedt er fedt forstået som, at fedt bare er fedt i form af energidepoter i kroppen. Hvis du ligger andet i det, så er det tanker om fedt. Tanker om fedt er ikke fedt.

Øv dig på den måde i at være mindful med fedt. Fedt er fedt kan også forstås som, at det er sundt og lækkert at have fedt på kroppen.

Forskningen taler her sit klare sprog: Det er sundt at kunne lagre overskydende kalorier som fedt (ellers ville man hurtigt blive syg), fedtdepoterne danner livsvigtige hormoner, fedtdepoterne gør ingen skade så længe, de ikke er for store (og de skal være ret store, før de er for store rent fysiologisk, så længe du holder dig nogenlunde fysisk aktiv), og så foretrækker de fleste mænd kvinder med former fremfor kvinder uden former (og former kræver fedt).

Så lad os alle råbe i kor: FEDT ER FEDT!

2. Spis dig tyk og sund

En kalorie er en kalorie, men kalorierne i nogle madvarer virker bedre end andre, hvis du vil være tyk på den sunde måde.

De bedste kalorier får du fra madvarer, der ikke mætter for meget pr. kalorie, og som samtidig indeholder en masse sunde næringsstoffer. Her er nogle eksempler på mad- og drikkevarer, der giver fed næring: frisk frugt, tørret frugt, nødder, fuldkornsbrød, havregryn, smoothie, juice, kokos, olivenolie og rapsolie.

Plantebaseret kost er i det hele taget velegnet, hvis du vil spise dig tyk på en sund måde. Men lad være med at spise for mange grøntsager.

3. Kram med en, der nyder din krop

Kramning er en eminent metode til at lære at nyde og elske sin krop, som den er. Det kræver blot, at du finder en, der nyder din krop, som den er. Med hofter, maver, bryster, tigerstriber og det hele.

Når du mærker, at din krammeven virkelig nyder din krop, som den er, så vil det hen ad vejen smitte af på dig, så du selv begynder at nyde din krop, som den er.

Krammeterapi virker bedst, hvis I ligger og krammer i mindst 10 minutter ad gangen mindst tre gange om ugen og uden at snakke eller gøre andet imens.

I skal bare mærke hinandens kroppe og synke ned i en dyb, helende kropsro. Det virker også bedst, hvis I beholder tøjet på og lader være med at have sex.

Per Brændgaard er selvstændig slankecoach, tykkecoach og krammeterapeut med base på Østerbro i København.