Arla mælkeprodukter , her hældes mælk i glas
Arla mælkeprodukter , her hældes mælk i glas Foto: Henning Bagger

Er mælk sundt eller usundt? Det korte svar er ’ja og nej’. Det afhænger af, hvem du er.

Mælk er sundt

Mælk er sundt, fordi det indeholder livsvigtige næringsstoffer. Mælk er især en god kilde til protein, kalk og B12-vitamin. Det er umuligt at få nok B12-vitamin på en helt plantebaseret kost, så lidt komælk er et værdifuldt tilskud til plantemaden. Hvis du træner for at opbygge større muskler, så har du brug for mere protein, og her kan proteinet i mælkeprodukter være en god kilde. Du kan da evt. vælge mælkeprodukter med ekstra højt proteinindhold, eller du kan vælge proteintilskud baseret på valleprotein. Valleprotein er en form for mælkeprotein af høj kvalitet, som bliver optaget hurtigt. Så den er god efter hård styrketræning. De fleste danskere kan i øvrigt sagtens tåle komælk, så der er ingen grund til at forbyde sig det.

Per Brændgaard

Mælk er usundt

Mælk øger generelt risikoen for bumser og uren hud. Mælk er særligt usundt for mænd, da det øger risikoen for prostatakræft. Når bodybuildere ofte har meget uren hud, så skyldes det ikke nødvendigvis doping med anabole steroider. Det kan også skyldes et overforbrug af mælkeprodukter og mælkeprotein. Derudover er der faktisk en del i Danmark, der er allergiske over for mælkeprotein eller intolerante over for mælkesukker (laktose). Det kan du mærke som mavesmerter, diaré, oppustethed, rumlen og uro i maven, astma og/eller eksem m.m.

Alternativer til komælk

Hvis du ikke kan tåle komælk, så kan du erstatte det med plantedrik. Det er en god løsning for mange, men man kan lige så vel være allergisk over for planter som over for komælk, og så er man jo lige vidt. Især sojadrik og mandeldrik kan være allergifremkaldende for overfølsomme kroppe. Hvis du derimod sagtens kan tåle de planter, så skal du bare sørge for at få de manglende næringsstoffer på anden vis i din kost. Protein og kalk er let nok at få fra planter. B12-vitamin kræver, at du enten spiser andre animalske fødevarer end komælk, eller at du tager et kosttilskud med B12.

552962437.jpg

Alternativer til plantedrik

Hvis du ikke kan tåle sojadrik, så kan du overveje at skifte til almindelig komælk. Hvis du ikke kan tåle nogen af delene, kan du prøve med andre plantedrikke. Risdrik kan de fleste tåle, men næringsindholdet er til gengæld helt i bund. Tålbarhed skal altid have førsteprioritet i sund kost. Og tålbarhed er individuelt. Det, der er helsekost for den ene, kan være gift for den anden.

Hvad gør jeg selv?

Jeg køber plantedrik til mig selv og komælk til min datter. Jeg kan godt tåle komælk, men jeg vil gerne forebygge bumser og prostatakræft. Der er også dyreetiske og ressourcemæssige grunde til, at jeg foretrækker plantedrik fremfor komælk. Min datter kan derimod hverken tåle soja- eller mandeldrik, så hun kører på god, gammeldags komælk. Økologisk, naturligvis.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook