KOMMENTAR

Lad os starte med en kioskbasker: Sorte penge, valutasvindel, narkosmugling og bestikkelse kan sikre Kevin Magnussen pladsen i Renaults Formel 1-team. Men bare rolig: Det er ikke danskeren, der er involveret i ulovlighederne.

Kevin Magnussens Formel 1-fremtid hænger i disse dage tæt sammen med venezuelanske PDVSA. Det kriseramte olieselskab har i årevis betalt for Pastor Maldonados Formel 1-sæde, men nu er man bagud med betalingerne. Renault bruger derfor Magnussen som Plan B.

Hvis PDVSA-bosserne ikke snart finder penge til Formel 1 i deres slukne kasse, så vil danskeren efter alt at dømme få pladsen.

For at lægge pres på olieselskabet, er chefer fra Renault Formel 1-afdeling angiveligt rejst til Venezuela. Her rasler skeletterne nærmest ud af skabene. Olieselskabet er indenfor de seneste måneder sat i forbindelse med både sorte penge, valutasmugling og bestikkelse. Selv narkosmugling indgår åbenbart i det brogede repertoire: I november blev to familiemedlemmer til landets præsident Nicolas Maduro anholdt for forsøg på at smugle cirka et ton kokain ind i USA – ifølge amerikanske medier i PDVSA´s firma-jet.

Derfor kan Kevin Magnussens indtage Pastor Maldonados Renault-sæde ad to veje. Hvis PDVSA ikke kan betale, er han allerede linet op som afløser. I et land, der præges af stigende social uro, og som i sidste uge blev sat i foreløbig 60 dages økonomisk undtagelsestilstand, virker det mere og mere usandsynligt, at man vil bruge flere hundrede millioner på Formel 1.

Men selvom det skulle lykkes konkurstruede PDVSA at finde det enorme beløb, må Renault-bosserne spørge sig selv, om de vil virkelig vil arbejde sammen med venezuelanerne. De cirka 350 millioner kroner, PDVSA pumper ind i Renaults Formel 1-budget, kan give et langt større minus på bilfabrikkens image-konto. Det synes kun at være et spørgsmål om tid, inden PDVSA-ballonen revner, og så bliver alle selskabets partnere og forretningsforbindelser i en eller anden grad involveret

Har den delvist statsejede Renault-koncern ’råd’ til at være associeret med et så skandaleramt selskab? I en tid, hvor den europæiske bilindustri i forvejen har voldsomme problemer med troværdigheden? Når alternativet til Maldonado er den betydeligt bedre Magnussen? Når danskeren endda også har en fornuftig sponsor- pakke med? (ikke i PDVSA-størrelse, naturligvis. Men til gengæld fra seriøse selskaber, det kun giver goodwill at blive associeret med).

Jeg hører, at Maldonado og hans folk i disse dage febrilsk forsøger at finde et alternativt Formel 1-budget udenom PDVSA. Med så kort varsel og i et land, der er i økonomisk undtagelsestilstand, bliver det svært.

Derfor: Kevin Magnussens chancer for at køre Formel 1 i 2016 er rigtig gode.