Foto: Team Haas

Haas-teamett præsenterede søndag den VF-17 model, der skal køres af Romain Grosjean og Kevin Magnussen i Formel 1-VM 2017.

Den første vinter-test på Circuit de Catalunya begynder i dag, hvor Magnussen sidder bag rattet i den nye bil. De kommende dage vil blive brugt på at undersøge, om alle komponenter fungerer som planlagt, og på at Magnussen for alvor lærer sine ingeniører anført af Giuliano Salvi at kende.

Med en helt ny bil er det ved de første testdage antallet af omgange og ikke omgangstider, der er succes-kriteriet. Hvis alt går efter planen, får Magnussen måske sent tirsdag en mulighed for at presse sig selv og bilen, men det er tidligst når Romain Grosjean onsdag overtager VF-17’eren, at man får de første indikationer af Haas muligheder i den kommende sæson.

haas1

Og først efter den anden og sidste vinter-test i næste uge, hvor Magnussen er planlagt til at køre tirsdag og torsdag, ved vi nogenlunde, hvor Haas ligger i 2017-feltet.

Men selv inden VF-17’eren har kørt sine første seriøse kilometer, kan man sige noget om Hass’ potentiale. For det første ligner VF-17 et ganske konservativt design – og det er fornuftigt. Med et helt nyt reglement og kun en sæsons F1-erfaring skal Haas ikke tage nogen chancer – man er stadig i gang med at etablere sig i Formel 1-feltet, og så skal der ikke spildes kapacitet på at forsøge at genopfinde hverken hjulet eller den dybe tallerken.

For det andet betyder det nye reglement, at 2017 bliver en af de mest udviklings-tunge F1-sæsoner i lang tid. Der er stadig masser af spillerum inden for reglementet til at afprøve nye løsninger, og mange af de biler, vi ser i denne uge i Barcelona, vil være markant ændrede, allerede når vi kommer til Melbourne til det første grandprix om fire uger.

I den tekniske oprustning, der kommer til at præge 2017, vil Haas stå relativt svagt. Det siger sig selv, at Haas med cirka 200 medarbejdere ikke har kapacitet til at udvikle bilen så intensivt som for eksempel Renault med omtrent fire gange så mange ansatte.

Dansk Motorsport Award 2017

Det var et mønster, vi så allerede i 2016. Haas kom rigtig flot fra start, men efterhånden som bilerne blev udviklet, røg teamet længere ned af resultatlisterne, og 28 af Haas’ 29 VM-point kom i første halvdel af sæsonen. Jeg frygter, mønsteret kan gentage sig i år, hvor udviklingen på grund af det nye reglement bliver endnu mere intensiv.

Selvom de nye 2017-regler fokuserer på aerodynamik og dæk, vil motorerne stadig spille en markant rolle. Ferrari, der leverer motorer til Haas, har de seneste år haft feltets næstbedste motor – kun overgået af overlegne Mercedes. Med blandt andet nye, avancerede stempler håber italienerne at have lukket meget af hullet op til tyskerne, men her har man også haft travlt, og man er nu tæt på den magiske 1.000 hk-grænse. Renault, der havde den motor, der blev forbedret mest i løbet af 2016, er også klar med en ny version, der skal resultere i cirka 0,3 sekunder hurtigere omgangstider, og alle venter spændt på, hvad Honda kommer med.

MOTOR-F1-USA/

Umiddelbart tror jeg, styrkeforholdet mellem de fire motorleverandører bliver bibeholdt – Mercedes foran Ferrari fulgt af Renault og Honda. Men specielt i begyndelsen af sæsonen kan pålideligheden i de nye motorer blive afgørende.

Jeg håber derfor, at den nye Ferrari-motor er stabil fra sæsonstarten. For med det kommende udviklings-race frygter jeg, at det er her, Haas og Magnussen har bedst chancer for at score VM-point 2017.

 

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.