Renaults valg af 2017-kørere har været en forvirret affære. Det er blevet mere og mere tydeligt, at teamledelsen ikke synger samme melodi, og nu er den totale forvirring, der har præget valget af teamets 2017-lineup, endt med, at Jolyon Palmer fortsætter i teamet. Kevin Magnussen, der har scoret syv af teamets otte VM-point og ud-kvalificeret englænderen 12-7, stopper til gengæld efter bare en sæson.

Magnussen ville indtil for nylig gerne fortsætte hos Renault, men i sidste ende kom det ikke til at handle om, at Renault foretrak Palmer frem for Magnussen – det handler mere om, at Magnussen foretrak Haas fremfor Renault.

Som han selv siger: ’De ville mig ikke nok.’

Dét har været tydeligt i månedsvis. Rækken af kørere, der har fået tilbudt Magnussens Renault, er alenlang og inkluderer ifølge Kevin Magnussen selveste Paven.

Da alle havde sagt nej – inklusiv Paven – kom man tilbage til Magnussen, men kun med en etårig kontrakt. Dét understreger, at man har andre planer for 2018, hvor man vil have fat i enten Valtteri Bottas, Carlos Sainz Jr eller Sergio Pérez (som man allerede flirtede med i år).

Jeg synes, Magnussen valgte rigtigt, da han sagde nej til den etårige Renault-kontrakt. Jeg er ikke i tvivl om, at Renault har langt større fremtidsperspektiver end Haas, men for Magnussen handler det nu om at få lidt ro på Formel 1-karrieren. De seneste fire år har han været alt for tæt på nytår, inden hans program for den kommende sæson kom på plads. Den slags slider mentalt – og presset fra den usikre fremtid indvirkede også på resultaterne sidst i 2014.

Den kontrakt med Haas, der bliver officiel i løbet af weekenden, bliver af mine kilder i paddocken beskrevet som ’flerårig’ – det vil sige en konkret aftale for 2017-18 og en option for 2019.

Men det betyder ikke nødvendigvis, at Kevin Magnussen kører Haas i 2018. I enhver F1-kontrakt er der såkaldte ’performance-klausuler’, der for eksempel betyder, at teamet kan ophæve kontrakten, hvis kørere ikke har leveret et minimum af resultater. Jeg hører, at performance-klausulerne i Magnussens Haas-kontrakt er så ’milde’, at han ikke bør få problemer med at opfylde dem.

Der har været meget professionelle folk inde over kontrakten, og derfor tror jeg, at der også er performance-klausuler til fordel for Magnussen. Altså bestemmelser der betyder, at han kan forlade teamet, hvis ikke teamet opnår et minimum af resultater i konstruktør-VM.

Og endelig tror jeg, der er en klausul, der tillader Magnussen at rykke videre, hvis et fabriksteam viser interesse. Og her tænker jeg på Ferrari, der med det tætte samarbejde med Haas har alle muligheder for at se nærmere på Kevin Magnussen, inden teamet skal finde en og måske to nye kørere til 2018.

Men det er alt sammen ikke så vigtigt lige nu. Det vigtige er, at Kevin Magnussen er sikker på sin overskuelige fremtid. Dét tror jeg gør ham til en endnu bedre racer-kører i 2017.