TOPSHOT - Facebook founder and CEO Mark Zuckerberg testifies during a Senate Commerce, Science and Transportation Committee and Senate Judiciary Committee joint hearing about Facebook on Capitol Hill in Washington, DC, April 10, 2018. Facebook chief Mark Zuckerberg apologized to US lawmakers Tuesday for the leak of personal data on tens of millions of users as he faced a day of reckoning before a Congress mulling regulation of the global social media giant. In his first-ever US congressional appearance, the Facebook founder and chief executive sought to quell the storm over privacy and security lapses at the social network that have angered lawmakers and Facebook's two billion users. / AFP PHOTO / JIM WATSON
TOPSHOT - Facebook founder and CEO Mark Zuckerberg testifies during a Senate Commerce, Science and Transportation Committee and Senate Judiciary Committee joint hearing about Facebook on Capitol Hill in Washington, DC, April 10, 2018. Facebook chief Mark Zuckerberg apologized to US lawmakers Tuesday for the leak of personal data on tens of millions of users as he faced a day of reckoning before a Congress mulling regulation of the global social media giant. In his first-ever US congressional appearance, the Facebook founder and chief executive sought to quell the storm over privacy and security lapses at the social network that have angered lawmakers and Facebook's two billion users. / AFP PHOTO / JIM WATSON Foto: JIM WATSON

Facebook-data er blevet en varm kartoffel, efter det kom frem, at det 87 millioner brugere af det sociale medie har fået lækket deres oplysninger til det politiske analysebureau Cambridge Analytica.

Facebook-stifter Mark Zuckerberg aflægger vidneudsagn overfor forskellige udvalg i Kongressen, og aktiekursen for det sociale medie har taget et ordentligt dyk. Det er den største tillidskrise mellem facebook og omverdenen nogensinde.

Det er godt, hvis tech- og data-giganterne i kølvandet på skandalen om læk af data presses til at behandle vores oplysninger mere forsvarligt - det kan der næppe være to meninger om.

På samme vis ville det være glædeligt, hvis de blev presset til at gøre deres forskellige ‘vilkår’ mere forståelige for os forbrugere.

De vilkår, som de fleste af os nok i ny og næ har valgt at acceptere uden at læse ordentligt igennem, fordi de er tekster lange som onde år, kryptiske som Egyptens pyramider.

Mange har nok prøvet det: At tænde for en helt ny telefon eller computer eller foretage en simpel opdatering af noget software eller en app. Og i den forbindelse acceptere nogle ‘vilkår’ fra virksomheden bag. De fleste har givetvis også gjort det uden at læse sig igennem de ofte meget lange og kryptisk formulerede dokumenter. Scroll, scroll, scroll. Ned til slutningen og ‘godkendt’.

Ved du overhovedet selv, hvad du afgiver af oplysninger og rettigheder, når du accepterer disse vilkår? Og værre endnu; ved du, hvad du i den forbindelse siger ja til på dine venners vegne, når du tester din musikviden i en quiz eller tager en test for at finde ud af, hvilken blost, du er?

Sandheden er nok for de flestes vedkommende, at det gør vi ikke.

Således er det også godt, hvis hele miseren om læk af data fra facebook får virksomhederne til at stramme op, men det er lige så vigtigt, at den minder os om vores eget personlige ansvar i forhold til vores data. Ansvaret går nemlig begge veje.

jora

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook