De havde domineret i Danmark i årevis, men sidste år blev Volkswagen vippet af tronen af Tesla.
Nu peger alt imidlertid på, at det tyske bilmærke igen i 2024 er danskernes foretrukne.
Det skyldes både Volkswagen selv, men også Teslas udvikling, konstaterer to danske eksperter.
Opdaterede salgstal viser nemlig, at Volkswagen i årets første 11 måneder har solgt i alt 18.278 nye personbiler i Danmark. Det svarer til en markedsandel på 11,75 procent – hvilket altså er lige under hver ottende nyregistrerede personbil i perioden.
Dermed har Volkswagen allerede overgået mærkets eget salg i 2023, hvor man nåede op på i alt 16.831 solgte biler.
Nummer to på listen, som du kan se lidt længere nede, er sidste års suveræne vinder, amerikanske Tesla, som foreløbigt har solgt 13.653 nye biler her i landet.
Og den føring kan Tesla, som ellers traditionelt set slutter hvert kvartal yderst stærkt af, ikke indhente inden årets afslutning, spår FDM's forbrugerøkonom Ilyas Dogru, som følger bilmarkedet tæt.
Han peger på, at det især er de to populære elbiler, ID.3 og ID.4, som har givet Volkswagen succes i Danmark i år.
»Det er to modeller, som tiltaler danskerne. De er ikke nye i år, men Volkswagen har formået at opgradere dem og gøre dem moderne, og dermed har man taget kampen op mod Tesla og de andre,« understreger Ilyas Dogru.
Han pointerer, at Volkswagen har en meget bred produktportefølje – både i forhold til pris og i forhold til drivlinjer.
Han suppleres af markedsanslytiker Jan Lang fra Bilbasen:
»Volkswagen står sammen med de andre mærker under Semler-koncernen meget stærkt i Danmark. Isoleret set har Volkswagen en mangfoldighed af relevante modeller,« konstaterer Jan Lang, som også tilskriver elbilerne en rolle som trækdyr for salget.
Men én ting er Volkswagens vækst. En anden er Teslas, for salget i 2023 var helt ekstremt og præget af en massiv og historisk prisnedsættelse i begyndelsen af året, påpeger Jan Lang.
»Men med kun to modeller i programmet, som efterhånden ser lidt slidte ud i et overordnet perspektiv, så er det ikke så overraskende, at det ikke er gået helt på samme måde i 2024,« slår han fast.
»Det handler også om, at mange danskere også gerne vil have noget andet end naboen.«
»Nu har man netop sendt en opdateret version af Model Y på markedet med syv sæder, og Model 3 fik et facelift i slutningen af 2023, hvilket har betydet lidt. Men det har ikke været nok,« siger Jan Lang.
Ilyas Dogru forklarer, at konkurrencen i de segmenter, hvor Tesla befinder sig, er blevet meget hårdere end tidligere.
»Tesla kom med et fantastisk tilbud i 2023, men en del af den succes skyldtes nok også manglen på konkurrenter,« siger han.
»Nu er konkurrenterne kommet. Der er mange af dem, og der er benhård konkurrence i de segmenter, som Tesla befinder sig i. Så selv om de fortsat sælger flot, så er de altså blevet overhalet af nogle af de andre,« understreger Ilyas Dogru.
Både han og Jan Lang peger på, at markedsudviklingen i Danmark klart og tydeligt viser, at man som bilfabrikant er nødt til at have en stærk markedsposition på elbiler.
»Hos FDM forventer vi, at 2025 bliver vildere end nogensinde,« siger Ilyas Dogru.
»Vi regner med, at 70 procent af nysalget vil være elbiler, og det skyldes blandt andet de skærpede regler omkring udledning af CO2, som kommer til at ramme bilproducenterne, hvis de ikke sælger tilstrækkeligt med elbiler.«
»Det vil givetvis betyde, at der er endnu flere gode tilbud og endnu flere billigere modeller på vej,« forventer han.