»Jeg tænkte, at det måtte være en joke. Hvem har lige råd til nærmest at få fordoblet prisen?«.
Trine Büttcher havde bilforsikring hos Undo, men efter Trygs overtagelse blev hun præsenteret for en prisstigning af den slags, der kan mærkes.
»I brevet fra Tryg lød det nærmest som om, at jeg var heldig med at blive kunde hos dem,« fortæller Trine Büttcher over for B.T.
»Men jeg havde allerede logget ind for at tjekke de nye priser, fordi min søster havde fortalt, at hendes pris var steget helt vanvittigt. Og det var min altså også,« forklarer hun.
Trine Büttcher var forinden netop blevet præsenteret for en mindre prisjustering hos Undo, så hun fremover skulle betale 404 kroner om måneden eller 4.848 kroner om året for at forsikre sin bil, en Peugeot 208 fra 2020.
Hos Tryg lød den nye pris imidlertid på hele 8.700 kroner, hvilket altså er en forskel på 3.852 kroner om året.
Det svarer til en stigning på 79,5 procent, og det, synes Trine Büttcher, er markant.
»Jeg synes faktisk, at der må være en grænse for, hvad man kan byde sine kunder. Jeg synes, det bliver uanstændigt, og det har jeg også skrevet til dem. Det er under al kritik,« siger Trine Büttcher.
»Jeg tænkte, at det måtte være en joke. Hvem har lige råd til nærmest at få fordoblet prisen?«.
»Jeg er enlig mor, og det er ikke noget, jeg lige havde kalkuleret med. Jeg var rystet over forretningsgangen i det,« siger hun.
Tror du, det handler om, at Tryg i virkeligheden ikke ønsker at have dig som kunde?
»Det virker sådan. Men jeg kan ikke begribe hvorfor. Jeg har aldrig haft en skade eller forvoldt en skade. Så det er komplet uforståeligt for mig,« siger Trine Büttcher.
Hun fortæller, at hun efterfølgende søgte på nettet og fandt et tilbud hos Next Forsikring, hvor prisen faktisk er endnu lavere end hos Undo.
»Jeg spurgte dem også, om ikke de havde fået andre henvendelser fra Tryg-kunder lige nu. De sagde 'du kan tro, vi får mange nye kunder lige for tiden',« fortæller Trine Büttcher.
»En prisstigning i den kaliber, Tryg lagde op til, finder jeg fuldstændig uhørt,« slår hun fast.
Hos Tryg lyder svaret over for B.T., at man ikke har samme produkter som i Undo, men ved konverteringen har man kigget på hver enkelt kundes forsikringer og beregnet både risiko og pris på ny.
»I den forbindelse kan nogle kunder opleve, at prisen på deres forsikringer stiger. Det kan for eksempel skyldes, at den pris, de tidligere har betalt hos Undo, er for lav i forhold til det aktuelle risikobillede, men også at de får en bredere dækning i Tryg,« skriver Mikkel Zimakoff, direktør for pris og kommerciel udvikling i Tryg, i en mail til B.T.
»Et godt eksempel på dette er, at kunderne i Undo har kunnet forsikre sig for enkelte skadesårsager som for eksempel Tyveri, Hærværk, Ansvar og Brand.«
»Undo havde otte forskellige dækninger, som tilsammen ligner vores obligatoriske sammensætning af dækninger i vores Basispakke. Derfor vil mange kunder opleve, at de nu bliver bedre dækket, eksempelvis hvis deres cykel bliver stjålet eller ved skader som følge af vand og vejr,« lyder det desuden fra Mikkel Zimakoff.
Det svar mindsker ikke Trine Büttchers undren.
»Jeg har nu valgt at tegne forsikring hos Next, og her har jeg fået fuld dækning på samme plan, som Tryg tilbød. Men prisen er cirka den samme, som jeg havde hos Undo,« konstaterer hun.
Der er masser af gode muligheder for at spare penge på madbudgettet. Sådan lyder det fra kogemand og smagstester Thomas Alcayaga i den seneste udgave af podcasen Spar Kassen, hvor vi også taler om dansk madkultur generelt.
Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.