Bare i perioden mellem januar og november fik 510 danske bilejere bekymrende nyt i deres e-Boks.
Men selvom den vigtige mail er en underretning om, at deres køretøj tilbagekaldes grundet kritiske fejl, så oplever producenter og importører, at mange ignorere mailen.
Det skriver Foreningen af Danske Motorejere (FDM) i en pressemeddelelse.
Tilbagekaldelserne skyldes typisk fejl som for eksempel udskiftning af dæk dele eller opdatering af software, og FDM gør det klart, at det har betydning for bilisternes sikkerhed, når bilerne tilbagekaldes.
»Konkret betyder det, at en del biler kører rundt med potentielt farlige fejl eller fejl, som har betydning for bilens udledning af skadelige emissioner,« siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto.
Foreningen skriver, at det ifølge flere bilimportører ikke er ualmindeligt, at man må sende op mod otte rykkerbreve til bilejere via Motorstyrelsen.
Det får nu FDM til at foreslå flere tiltag som skal sanktionere bilejere, som fortsætter med at ignorere tilbagekaldelserne.
»Konkret foreslår vi, at man ikke skal kunne få synet sin bil, hvis der er en åben tilbagekaldelse på den.«
»Man skal heller ikke kunne omregistrere eller foretage ejerskifte af en bil. Dermed risikerer man heller ikke at købe en bil, som har en tilbagekaldelse, man ikke er klar over, og som kan udgøre en potentiel sikkerhedsrisiko,« siger Lone Otto.
Slutteligt foreslås det, at man som bilejer skal kunne slå en bils stelnummer op og tjekke, om der ligger en tilbagekaldelse, som bilejeren har overset – for eksempel gennem Motorstyrelsens eller Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.

