Pærelet eller pæresvært?

KLIK VIDERE OG SE OM DU SELV KAN SKIFTE PÆREN - ELLER OM DU MÅ PÅ VÆRKSTED

Det svenske bilblad, 'Vi Bilägere', har testet 41 nye biler for at se, hvor let, eller svært, det er at montere en ny forlygtepære, og B.T. har været ude for at kontrollere resultatet.

Det svenske blad lavede en lignende test for tre år siden, den gang på 20 biler, og da var det kompliceret at skifte forlygtepære i halvdelen af tilfældene, specielt hvis pæren skulle skiftes ude på landevejen.

Det går fremad

I den nyeste test er kun hver fjerde bil mere eller mindre håbløs, så fremskridt er det sket.
Det optimale ville være, at lette på motorhjelmen, klikke bagsiden af lygtehuset af og sætte en ny pære i. Eller tage hele lygtehuset ud og skifte pæren ud inde i bilen eller i garagen. Hvor der er lys.
Men det kan du glemme alt om.

Volvo topscorer

De dage, hvor man kunne se asfalten ned gennem to store huller ved siden af motoren er for længst fortid, i dag er rummet totalt fyldt op med alverdens mekaniske og elektroniske komponenter.
Topscorer i lygtetesten er Volvo, alle modeller, her kan du nøjes med at løsne to bolte, tage lygtehuset ud og let og smertefri skifte pæren ud.

Ford har samme fornuftige løsning som Volvo, men forskellen er, at der skal bruges værktøj i Ford’en for at komme til pæren.

Skoda har også tænkt på deres kunder, i de fleste af deres modeller, mens VW har gjort pæreskifte til et job for mekanikeren. I den ny Golf er specielt pæreskifte i venstre side en opgave for eksperten.

Hos FDM opfordrer man bilfabrikanterne til at sørge for, at pæreskifte er så let, at det er gør-det-selv-opgave.

Skal være idiotsikret

- Det er acceptabelt, at bilen skal på værksted for at få skiftet pære, hvis den er med de lysstærke og langtidsholdbare zenon-lygter, men når det gælder udskiftning af halogenpærer, skal det kunne gøres af enhver med lidt fingersnilde, siger teknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.

Han peger også på, at isætningen af pæren skal være idiotsikret, så den ikke monteres forkert og giver en forkert lyskegle.

- Det kan give farlige situationer, når der køres i mørke.

FDM anbefaler også, at skifte begge pærer samtidigt, altså brænder den ene i stykker, så i med to nye.

- Forlygtepærerne mister styrken hen ad vejen, og med en ny og en brugt pære samtidig, vil der blive et uensartet lys på bilen, siger Søren W. Rasmussen.

Volvo

Volvo-modellerne C30, S40, V50, S80, V70, XC60 og XC90 topper Vi Bilägere og B.T.s test af, hvor let det er at udskifte forlygtepærerne på en bil. Her kan man nøjes med at løsne to bolte, tage lygtehuset ud og let og smertefri skifte pæren.

Topkarakter: 5

Renault Megane

Renault Megane klarer sig godt i testen. Hele lygtehuset er let at tage ud, ganske vist med brug af værktøj. Men en simpel fastnøgle placeret lige ved siden af lygtehuset gør arbejdet let. Ud med lygtehuset og i med den ny pære.

Pærelet og karakter 4.

Ford Fiesta

Ford Fiesta får også en god karakter i pæreskifte-testen. Der er tænkt meget på designet uden at det er gået ud over funktionaliteten. Indsatsen løsnes let med en skrue i hver side. Det er ikke den hurtigste metode, men en af de enkleste.

Karakter: 4

VW Golf

VW Golf giver ikke gør-det-selv-manden mange chancer. Pæren sidder i en praktisk holder, men det gør ikke opgaven lettere. I højre siden er opgaven svær og man kan lige så godt først som sidst køre hen til fagmanden og lade ham skifte pæren.

Karakter: 1

Opel Insignias

'Årets Bil i Europa 2010' Opel Insignias instruktionsbog fortæller kun i korte træk hvordan, der kan skiftes forlygtepærer. I højre side er opgaven kompliceret og vil nok afholde de fleste fra at kaste sig ud i opgaven.

Karakter: 1

Så svært er det at skifte forlygtepæren

1: Kør til værksted med problemet. 2: Svært, men ikke umuligt. 3: Muligt for de fleste. 4: Enkelt
5: Genialt let.

Audi A4
Låsepladen midt i motorrummet er forsynet med 4 umbracoskruer, der skal løsnes. Derefter løsnes parabolens fire skruer. Drej parabolen og skift pæren. Sværhed 3

Audi A6
I instruktionsbogen siges det klart, at udskiftning af forlygtepærer normalt ikke er et gør-det-selv-job. Testerne bekræfter dette. Sværhed 1

BMW 120d
Her er det let at se hvordan man skifter pæren. Man behøver ikke engang at læse instruktionsbogen. Men det er lidt trangt at komme til fra motorrummet. Sværhed 3

BMW 320d
Her er der bedre plads. Men nogle af pærerne skal skiftes gennem en luge i inderskærmen. Man kan ikke undgå at blive snavset til, og risikerer at skade plastlugen. Sværhed 1

BMW 520
Det er ganske enkelt umuligt at få parabolen ud, hvis man ikke har special-viden om, hvordan den demonteres. BMW anbefaler ikke kunderne at rode med pærebytte. Sværhed 1

Ford Fiesta
Hele den enorme parabol kan løsnes med to skruer i hver ende af parabolen. Derefter kan den fjerne og alle pærer skiftes let. En af de enkleste i testen. Sværhed 4

Ford Focus
Man skal løsne en enkelt skrue og trykke en plastiklap nedad for at få hele parabolen løs. Det er lidt bøvlet at få den ud, men de fleste klarer det. Sværhed 3

Ford Mondeo
Man løsner to skruer og vrikker derefter hele parabolen ud for pæreskifte. Godt forklaret i instruktionsbogen. Sværhed 4

Honda Jazz
Det er trangt at komme til parabolens bagside og der er meget at rive sig på. Ledninger og gummitætningen afmonteres. Den sidste er svært at få på plads igen. Bøvlet. Sværhed 2

Hyundai i30
Hele indsatsen løsnes med tre skruer. Men man skal nøje vide, hvilke tre. Instruktionsbogen er uklar. Ellers skal man lade være. Sværhed 3

Kia cee´d
Hele plastbeskyttelsen forrest i motorrummet og hele parabolen skal afmonteres. Kan man ikke det det, må værkstedet klare opgaven, siger instruktionsbogen. Sværhed 1

Mercedes A 160
Det er muligt for amatøren at komme til alle pærer fra motorrummet. Men åbningerne er små. Til gengæld sidder pærerne i en holder der letter skiftet. Sværhed 2

Mercedes C 180
Pærerne kan nås fra motorrummet. Beskyttelseslåsen vrides bort og pæren sidder i en holder uden besværlig fjeder. Man skal delvist føle sig frem. Sværhed 2

Mercedes E 200
Mercedes anbefaler at lade værkstedet klare opgaven. Især venstre side er næsten umulig at komme til. Testeren giver op. Sværhed 1

Nissan Qashqai
Med Xenon-lys skal værkstedet på opgaven. Halogenpærer kan skiftes fra motorrummet uden afmontering af parabol. I venstre siden kræves dog en vis demontering. Sværhed 2

Opel Corsa
Til højre skal luftslangen demonteres. Til venstre sikringsdåsens låg. Også beholderen med sprinklervæske sidder i vejen. Alt i alt en opgave for værkstedet. Sværhed 1

Opel Astra
Pærerne kan skiftes fra motorrummet eller en låge i hjulkasserne. Begge operationer er yderst besværlige, og lågen let at ødelægge. Værkstedet skal på opgaven. Sværhed 1

Opel Insignia
Instruktionsbogen er uklar og især i venstre side skal forskellige komponenter demonteres. Pladsen er trang. Den forudsætningsløse skal overlade det til værkstedet. Sværhed 1

Renault Clio
Røret til sprinklerbeholderen skal afmonteres. Det hele sidder trangt, og instruktionsbogen anbefaler, at opgaven overlades til værkstedet. Sværhed 1

Renault Modus
Fra et rum bag parabolen kan man få fat i pærerne. Relativ simpelt når man har fundet fidusen. Sværhed 3

Renault Laguna
I følge instruktionsbogen bør værkstedet skifte pærer. Men hvis man får demonstreret fremgangsmåden kan det med svær lade sig gøre for ikke teknikere. Sværhed 1

Renault Mégane
To skruer i parabolen skal løsnes. Træk parabolen frem. Låsepinde skal løftes op. Meget enkelt. Sværhed 4

Saab 9-3
Xenonlys er værkstedet opgave. Halogen-pærer kan man med nogen møje selv skifte. En slange skal demonteres, og to skrøbelige plastskruer løsnes forsigtigt. Sværhed 2

Saab 9-5
Der skal løsnes og fjernes en del komponenter. Herunder slangen til luftmængdemåleren, Der er næsten igen plads og rig mulighed for fejl. Kontakt værkstedet. Sværhed 1

Skoda Fabia
Man behøver ikke at læse instruktionsbogen. Men batteriet skal flyttes til siden. Mest besværligt i venstre side. God overskuelighed. Sværhed 3

Skoda Roomster
Man ser direkte på bagsiden af parabolen og skal blot trække enheden ud for at komme til pærerne. Men det er vanskeligere at komme til i modeller med dieselmotor. Sværhed 4

Skoda Octavia
Man løsner en plastskrue, trækker en låsearm ud, og så kan parabolen trykkes ud og pæren skiftes. Uhyre simpelt og overskueligt. Sværhed 4

Skoda Yeti
Det er let at komme til parabol-husets bagside. En plastlås skal vrides om. Pæren sidder i en holder, hvorfra den trækkes ud. Sværhed 3

Smart Fortwo
Tingene sidder lidt besværligt i motorrummet. Alligevel kan de fleste klare at skifte alle pærer. Sværhed 3


Toyota Yaris
Ikke nogen let operation, men dog muligt for de fleste. Pærerne indeholder både nær- og fjernlys. Vi fraråder operationen i vejkanten. Sværhed 2

Toyota Auris
Det ser enkelt ud. Men kun i venstre side. En slange til elektronikken skal demonteres. I højre side er det umuligt at komme til. Værksteds-opgave. Sværhed 1

Toyota Avensis
En del beskyttelsesplader et rør i venstre side og påfyldningsrøret til sprinklervæske skal afmonteres. Besværligt, men muligt. Sværhed 2


VW Golf
Nærmest umuligt at komme til. VW anbefaler at fagfolk udfører opgaven. Nogle motoriseringer er besværligere end andre. Værkstedsopgave. Sværhed 1

VW Passat
Igen siger instruktionsbogen, at pæreskifte er en opgave for fagfolk. Det lykkes dog testeren at klare opgaven med besvær. Sværhed 1

Volvo S40/V50/C30
Meget enkelt. Nogle låsepinde skal trækkes fri. Parabolen trækkes frem. Kontakterne løsnes og pæren skiftes. Xenon er som altid en værkstedsopgave. Sværhed 5

Volvo S80/V70
Et par dimser, der holder parabolen fast, fjernes. Lampehuset tages ud og pærerne skiftes. Det kan alle klare. Sværhed 5

Volvo XC60/XC90
Parabolen holdes på plads af en enkelt låsedims. Når den fjernes kan pærerne skiftes. Uhyre simpelt. Men lidt vanskelige at få parabolen rigtigt på plads igen. Sværhed 5