Mange af nyhederne i Geneve kører snart ned af podierne og fortsætter til Danmark. Blandt de vigtigste er VWs nye Polo og tredje generation af multibilen Renault Scenic.

Mange af nyhederne i Geneve kører snart ned af podierne og fortsætter til Danmark. Blandt de vigtigste er VWs nye Polo og tredje generation af multibilen Renault Scenic.

Næste stop Danmark

Toyota
Den nye Toyota Verso ventes til Danmark i maj måned. Priserne skal først forhandles, og da yen’en står stærkt i øjeblikket, er der en risiko for prisstigninger. Den danske Toyota-importør håber dog på startpriser fra 260.000 kr. med fem sæder og 320.000 kr. for den lange model med syv sæder. Den nye Prius, tredje generation af Toyota’s hybridbil, havde Europa-premiere i Geneve. Den er blevet lidt lettere og har fået moderniseret både benzin- og elmotor. Heller ikke her er de nye priser kendt, men bliver alt ved det gamle, skal man næsten ryste op med 400.000 kr.

Næste stop Danmark

Audi
Den tyske koncern er ikke ligefrem nærig med hestekræfterne. Der er verdenspremiere på tre modeller: En ny A4 Allroad Quattro der er en terrængående bil i den lettere kategori. Den er 37 mm højere end den almindelige A4. Kommer med to dieselmotorer 2,0 og 3,0 og to benzinmotorer 2,0 og den sekscylindrede 3,2. Prisen ventes at begynde ved 650.000 kr. eller omkring 60.000 kr. mere end standardudgaven. Den sportslige TT-udgave snydes heller ikke for mere kraft. Den opgraderes til en TT RS version, der med sin 2,5 liters, femcylindrede turbo yder 340 heste. Permanent firehjulstræk er standard, og 0-100 km/t klares på 4,6 sekunder. Pris ukendt men tager sikkert det sidste stykke op til Porsche Boxster. Kommer til efteråret. S-5-udgaven af Audi Cabriolet får en 6-cylindret motor på tre liter med 333 hestekræfter. Alligevel holder den et brændstofforbrug på den rigtige side af 10 km.

Næste stop Danmark

Volkswagen
Ny Golf, nå nej Polo. Ser man den første gang, tror man det er en Golf, der er skrumpet. Femte generation af Polo ser større ud end nogensinde. Det er den også, men samtidig har den været på slankekur og vejer nu 7,5 procent mindre end den gamle model, og det giver lavere benzinforbrug. Her hjælper også VWs turbomotorer med. Til Polo er der udviklet en 1,2 TSI motor, der udvikler 105 heste, men alligevel holder et gennemsnitsforbrug på over 18 km/l, eller næsten 20 procent bedre end forgængeren. Den svageste motor i programmet bliver en trecylindret med 60 heste. På dieselsiden bliver der tre nye TDI-motorer med commonrail at vælge imellem, der alle er på 1,6 liter. Mindste får 75 hk og kører 26 km/l, hvilket reducerer CO2-emissionen 96 gram pr. km. Ifølge VW er det verdens mest økonomiske fem-sæders bil. Prisen på danske plader er endnu ukendt, i Tyskland bliver der ingen prisstigninger. Polo rammer Danmark i august.

Næste stop Danmark

Renault
Den kompakte MPVs fader, Renault Scénic og storebror med Grand til mellemnavn og plads til syv personer præsenteres i Geneve i nye udgaver, der kommer til Danmark til efteråret. Udseende er nyt ud- og indvendigt, og der er nu plads til 92 liter ekstra småting, som kan stuves væk i kabinen. Også bagagerummet er blevet større i begge udgaver, henholdsvis 522 og 752 liter. Bilerne er også omkring en halv snes centimeter længere. Der er et stort motorprogram og også en af de mere moderne små motorer med turbolader, nemlig en 1,4 liters, der kører 14 km i snit. Priser og udstyrsvarianter ligger endnu ikke fast. Den nye Megane der netop er introduceret, kommer nu en stationcarversion, der er 26 centimeter længere end hatchbackversionen. Her sluger bagagerummet 526 liter. Dansk premiere er i september, og startprisen for en 1,6 liter benzin lyder på omkring 224.000 kr. inkl. levering.

Næste stop Danmark

Peugeot
Her er fornyelsen en crossovermodel. Altså en bil der er høj uden at være terrængående. Navnet er 3008, og den er bygget på platformen af 308 hatchback. Højden giver mere plads i f.eks. bagagerummet, der også har fået en praktisk klap, der gør læsning lettere. Bagsæderne kan lægges ned direkte fra bagagerummet. Indvendigt er der tale om et helt nyt udseende i forhold til andre biler fra koncernen, så det ikke virker som genbrug. Som grundmodel er udstyret ikke overvældende, men der kan tilkøbes snart sagt alt, f.eks. headup display og på et tidspunkt kommer den også med træk på alle hjul. Med en 1,6 liters dieselmotor med 109 heste er CO2-udledningen 130 gram pr. kilometer. Den danske pris kendes endnu ikke.

Næste stop Danmark

Fiat
Fiat 500 er der som sådan ikke noget nyt i, men nu kommer den i en cabrioletudgave, der dog ikke er helt så åben som forventet. Der er nærmere tale om en bil, der kan trække taget af. Til gengæld fylder det nedklappede stoftag ikke i bagagerummet, men hænger pænt omme bag - angiveligt uden at genere adgangen til bagagerummet. Lidt uheldigt kommer den først til Danmark i oktober, hvor lysten til at køre med åbent til himmels er faldet en del. Pris ukendt.