Her er bilerne, eksperterne selv ville købe

Når en jury af danske motorjournalister hvert år kårer Årets Bil i Danmark, er det op til den enkelte at afveje sine præferencer: Plads, køreegenskaber, pris, design, teknik, sikkerhed o.s.v.

Som regel snupper en mindre fornuftsbil titlen. De seneste fem år har vinderen været fra mini-klassen – 'VW Polo-klassen'.

Derfor får vi sjældent en samlet vurdering af motorjournalisternes favoritter i de øvrige bilklasser. Det søger vi at rette en smule op på her med hjælp fra fire motormedarbejdere fra Berlingske-koncernens publikationer.

Langt fra enige

De fire er Gert Nielsen, Berlingske Tidende, Hans Uffe Christensen, B.T., Henrik Dreboldt, Bilen Auto Bild og Morten Kjeldsen fra Midtjyske Medier/JydskeVestkysten.

Vi slipper naturligvis ikke uden en begrundelse for vore valg. Og som det fremgår, er der langt fra enighed, selv om der findes en vinder i syv af otte bilklasser.

KLIK DIG VIDERE OG SE DERES FAVORITTER - KLASSE FOR KLASSE.

Her er vores favoritter: Mikrobiler

Gert Nielsen



Chevrolet Spark er et rigtigt godt bud på en bil i den klasse. Den topper i passiv sikkerhed med fem stjerner, den er billig, har fin plads og er alt andet lige velkørende. Eneste problem er manglende antiudskridning, ESP, der hvert år redder mange liv. Det er et minimum uanset bilens størrelse og pris, så forlang ESP på din Spark.

Hans Uffe Christensen



Jeg vælger Fiat Panda, fordi den i forhold til sin størrelse har usædvanlig god plads i kabinen (også ved bagsædet), udmærket sikkerhedsudstyr og godmodige køreegenskaber. Desuden er Fiat kendt for lave reservedelspriser. At designet er begyndt at se lidt forældet ud betyder mindre i denne klasse.

Henrik Dreboldt



Helt klart Fiat Panda! Designet holder stadig, og 1,2 liters basismotoren på 60 hestekræfter har et formidabelt benzinbundtræk. Desuden holder den prisen fremragende, og sammen med lave reservedelspriser gør det Panda til et økonomisk glimrende bekendtskab. 100 HP udgaven er iøvrigt en svært overset junior-GTI.

Morten Kjeldsen



Jeg peger på Kia Picanto. Ikke en fryd for øjet, men den er billig, har fem døre, kører langt på literen, og så får man altså syv (7!) års garanti/150.000 km. Det er kun Hyundai i10 i nærheden af med fem års garanti uden kilometerbegrænsning.

Her er vores favoritter: Minibiler

Gert Nielsen



Et godt valg her er Toyota Yaris. Det er ganske vist en model med et par år på bagen, men ikke ret mange biler i den klasse er lige så velkørende som Yaris. Den lægger ovenikøbet op til lidt sjov i gaden. Præcis i alle detaljer, selv om den måske har lidt rigeligt med hård plast indvendigt. Værste argument imod er pris og bagagerumsplads.

Hans Uffe Christensen



Her er jeg ikke det mindste i tvivl. VW Polo, Årets Bil i Danmark 2010, indtager en suveræn førsteplads med sine fremragende køreegenskaber, høje kvalitet og flotte design. Desuden er der et stort motorprogram. I BlueMotion-udgave går Polo over 30 km/l. Det klarer ingen anden fire- eller femsædet bil på markedet.

Henrik Dreboldt



Ford Fiesta for køreegenskaberne, VW Polo for kvalitetsfornemmelse og Citroën C3 for modet til at være anderledes. Det er en uhyre svær klasse at vælge i. Men VW Polo 1,2 TSI med den fremragende 105 hestes turbomotor er vaks, har god plads, gensalgsværdien er høj og designet stilrent.

Morten Kjeldsen



Citroën C3 frister, men det vil være en fornærmelse at forbigå Årets Bil 2010: VW Polo kan det hele, og gør det med en lethed, som kan gøre alle tilpas. Volkswagen er mere gavmilde med udstyr end tidligere, og det kan til en vis grad retfærdiggøre merprisen. Med et bredt motorprogram er der en Polo for enhver smag.

Her er vores favoritter: Lille mellemklasse

Gert Nielsen



Klassen er først og fremmest defineret af én bilmodel, nemlig VW Golf, og selv om der er tæt opløb i klassen, så vil jeg stadig vælge klassiske Golf, fordi den er så velafstemt, og der er et hav af gode motorer at vælge imellem – ikke mindst de små med turboladere. F.eks. en 1,2 med 105 heste og et ufatteligt godt bundtræk.

Hans Uffe Christensen



Her er kampen tæt. Jeg lader de syv års garanti for Kia Cee’d afgøre sagen. Der findes mere støjsvage biler i klassen. Også flottere og mere sportslige biler. Men når pris, garanti og allround egenskber sammenholdes, synes jeg, at Cee’d er et rigtigt godt køb.

Henrik Dreboldt



Hvis man er villig til at gå på kompromis med pladsen og betale ekstra for mærkeværdien, så er Mini One med 95 hestekræfter til 250.000 den bedste bil i klassen. Køreegenskaberne er i en liga for sig, kvaliteten og gensalgsværdi i top. Og så er der designet med samme street-credibility som langt dyrere sportsvogne.

Morten Kjeldsen



Skal det være diesel, stationcar og pris, så Kia Cee’d. Skal det være hatchback og benzin, og var vi et halvt år længere fremme, så måske den nye Ford Fiesta. Men VW Golf er i øjeblikket klassens bedste hatchback, og mit klare valg. Med 122 hestes TSI-motor og 6-trins manuelt gear og et par udstyrspakker.

Her er vores favoritter: Stor mellemklasse

Gert Nielsen



Mazda 6 er klart min favorit i klassen. I modsætning til andre Mazda-modeller er den støjsvag på den behagelige måde. Både styretøj, bremser og undervogn spiller fint sammen, og man kan holde ud at køre lagt i japaneren. Det indvendige design er måske ikke det mest inspirerende, men alt sidder, hvor det skal.

Hans Uffe Christensen



I denne klasse skal der jo en pæn sjat penge på bordet, og så må bilerne gerne se ud af noget. Det synes jeg, at især Mazda 6 og Opel Insignia gør. Sidstnævnte er er en anelse større end sin japanske konkurrent. Da Insignia samtidigt kører fremragende og ifølge kvalitetsundersøgelser markerer et kvantespring fremad, vælger jeg den.

Henrik Dreboldt



Alfa 159 er det frække valg, Opel Insignia det oplagte, men jeg må alligevel ende med Skoda Superb. Overdådige pladsforhold kombineret med en høj kvalitetsfornemmelse og momentstærke TSI-motorer gør den til klassens stærkeste spiller i min optik. Twindoor er smart, men combi-udgaven er smukkere og endnu mere rummelig.

Morten Kjeldsen



Skoda Superb Combi, tak. Som 4- eller 5-dørs Twin Door, så nej tak. Som stationcar er Superb en klassisk og fremragende bil, bedre end den 'fine', tyske fætter, VW Passat, og med så meget plads, at selv langt større og langt dyrere biler, er latterliggjort. Motorudvalget er varieret og kompetent, udstyr og priser fornuftige.

Her er vores favoritter: Luksusklassen

Gert Nielsen



Hvis man har mulighed for at skeje ud, hvorfor så ikke gøre det ordentligt. Jeg ville købe en Bentley fra Continental-serien. Det er lidt svært at vælge mellem dem, men på den anden side så kan de alle stort set det hele på den rigtigt luksusmåde. Jeg ville sikkert ende med en Bentley Continental Flying Spur. Den har nemlig plads til det hele.

Hans Uffe Christensen



Her må rationelle hensyn vige for livsstil, eksklusivt design, kræfter, komfort og underholdende køreegenskaber. Så synes jeg ikke, man kommer uden om BMW. Groede der pengesedler i min have, ville jeg bestille en 6-serie. Gerne med kaleche og muskelsvulmende dieselmotor til de hurtige ture gennem Europa.

Henrilk Dreboldt



Porsche Panamera 4S PDK Chrono Plus. Den mest sportslige Panamera uden turbo til lige over to mio. kr. er det hidtil bedste kompromis mellem plads til fire voksne inklusiv bagage og så en gedigen sportslig køreoplevelse. Skruer vi ned for drømmene, er en Volvo V70 stationcar en lækker og rummelig prestigebil.

Morten Kjeldsen



Jeg vil pege på den kommende BMW 530d Touring – et fremragende køretøj, hvor motor, transmission, køreegenskaber, komfort og plads går op i en hidtil uset og højere enhed. Så er familien tilfreds, og jeg kunne få en sportsvogn/cabriolet til mig selv.

Her er vores favoritter: Sportsvogne

Gert Nielsen



Ferrari California er min favorit, men den nye Mercedes SLS er en seriøs konkurrent. Ferrarien vinder, fordi den er så fantastisk velkørende. En god afbalancering mellem det brutale, det blide og det smukke.

Hans Uffe Christensen



Den britiske roadster står mit hjerte nær. Men den bedste sportsvogn til prisen japansk – nemlig Mazda MX5. Kendisser som Jay Leno, Formel 1-designer Gordon Murray og mange andre uden pengeproblemer ejer denne beskedne, men fremragende roadster. Jeg snupper den med mindste motor på 126 hk.

Henrik Dreboldt



Igen skal vinderen findes i Stuttgart hos Porsche. En 911 Turbo med eller uden klud er en 500 hestes hækmotoriseret asfaltsknytnæve, du kan bruge til hverdag og på banen i weekenden. 911 designet er legendarisk og efter mere end 40 år i produktion, er unoderne med den løse bagende en saga blot.

Morten Kjeldsen



Skal det være ultimativt, så en Ferrari 458 Italia, gerne i Spyder-versionen, der kommer næste år. Aldrig har jeg prøvet noget så fascinerende, og tættere på Formel 1 kommer man næppe. Porsche Boxster kunne gøre det, men allertættest på min virkelighed er jo nok Mazda MX-5. Den byder på sjov for alle de relativt få kroner.

Her er vores favoritter: Multibiler MPV

Gert Nielsen



I forhold til mit behov ville jeg nok fravælge de største af dem og nøjes med en lille MPV. Det kunne ganske udmærket være den nye Opel Meriva, der har genopfundet de omvendt åbnende bagdøre. Det ser ud til at fungere godt og gøre adgangen til bagsædet meget let.

Hans Uffe Christensen



Jeg bryder mig ikke voldsomt om biltypen. Foretrækker en rummelig stationcar. Skal der en MPV i garagen, må det være en af de store syvpersoners. F.eks. en Renault Grand Espace, der med sine næsten fem meter i længde giver rimelig plads også på bagerste sæderække. Plus god sikkerhed for syv personer.

Henrik Dreboldt



Her vil jeg iføre mig den helt ekstremt fornuftige hat og sige Fiat Doblo 1,3 turbodiesel. Det er Danmarks billigste 7-personers bil, og den lille diesel kan godt klare en tur til Toscana og tilbage igen. Og her taler jeg af erfaring. Den er måske ikke synderligt sexet, men hele MPV-konceptet er ikke lavet til at samle søde piger op med, da bilen signalerer kastreret og afsat – bøjet i neon.

Morten Kjeldsen



Masser af uinspirerende snusfornuft og på ingen måde min biltype. En MPV – Doblo, Berlingo, C4 Picasso eller Grand Scenic – i den hjemmesamlede carport fra XL-Byg understreger, at det er konen, der tager beslutningerne, og manden er enten total bilignorant eller under tøflen. Skal jeg absolut pege på en MPV, bliver det Ford S-Max.

Her er vores favoritter: Firehjulstrækkere

Gert Nielsen



Bilen ville for mit vedkommende ikke opleve ret meget terræn, så jeg kunne nøjes med en af de mindre, og så ville valget nok falde på Nissan Qashqai. Man sidder dejligt højt, der er godt plads og så klarer den sig rigtigt godt på almindelige veje og er også til at have med at gøre i bykørsel.

Henrik Dreboldt



Subaru Forester med den omdrejningsvillige boxerdieselmotor er mit valg i klassen. Den bestiger ikke bjerge, men i Danmark får du næppe brug for evner ud over Foresters. Den klarer sne, ankeldyb mudder og hurtige s-kurver uden at kny. Og så er Subaru kendt for et kvalitetsniveau. Subaru-ejere hører til de mest mærkeloyale bilejere.

Hans Uffe Christensen



Der er mange ligeværdige kandidater at vælge mellem. Jeg er vild med Land Rovers biler, men de er for dyre. Mit valg bliver Nissan Qashqai med sparsommelige dieselmaskiner fra Renault. Den kan det hele uden at tæppebombe privatøkonomien.

Morten Kjeldsen



Ikke min type bil. Der er for langt til jorden, og jeg har ikke en hestetrailer e.l. For at komme frem i perlegruset, behøver jeg – og langt de fleste SUV-købere – ikke en højbenet SUV som erstatning for en stationcar. Men okay: En Volvo XC60 går an. Lækkert svensk design og masser af visionære sikkerhedsløsninger.