De første bøder er allerede udskrevet.

Flere danske bilister er således inden for de seneste dage blevet ramt af den såkaldte præcisering af Færdselsloven, der nu kan ramme pengepungen, hvis ikke dækkene er i orden.

1.000 pr. dæk kan det ende med at koste.

Men hvad siger de skærpede regler egentlig?

Jo, her lyder det, at politiet nu kan hive bødeblokken frem, hvis et køretøj har »åbenbart uegnede dæk« i forhold til føret. Der er bilistens ansvar at have det.

Og da vintervejret altså har ramt Danmark i de seneste dage – er de nye regler først nu blevet særdeles aktuelle, selvom de egentlig trådte i kraft i sommer.

Vinterdæk eller sommerdæk?
Vinterdæk eller sommerdæk? Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Derfor er det ikke nogen god idé at køre med sommerdæk i øjeblikket, hvor vejene er glatte.

Ifølge Færdselsstyrelsen er dæk mærket 'M+S' til gengæld godkendte vinterdæk. Og hvis der er tale om »hårdt vinterføre« med sne på vejbanen anbefales dæk med '3PMSF'-mærkning.

Men! Der er problemer med formuleringerne i de nye retningslinjer, mener FDM.

For det fremgår ikke præcist, hvornår der er vinterføre, eller præcis hvilke dæk der gælder som vinteregnede i alle situationer, lyder det fra bilisternes interesseorganisation.

Samtidig er der lagt op til, at det i første omgang er et skøn fra de pågældende betjente, der kommer til at afgøre, om dæk er egnede eller ej.

I weekenden blev der for første gang uddelt bøder i forhold til skærpelsen af dækreglerne:

  • Ved Silkeborg mistede en bilist vejgrebet og røg ind i autoværnet i begge sider af motorvejen. Bilen havde sommerdæk på.

  • Ved Skive kørt en bilist »friskt til« og blev standset. Bilen havde sommerdæk på. Og da det havde regnet, mens temperaturen lå »tæt på frysepunktet, vurderede politiet af dækkene derfor var »åbenbart uegnede«.

Fra FDMs side påpeger man dog, at sidstnævnte tilfælde er problematisk. 

»Det fremgår tydeligt af lovens bemærkninger, at der ikke skal gives bøde i såkaldte gråzonetilfælde, men kun i de tilfælde, hvor det vurderes, at bilens dæk udgør en risiko for sikkerheden og fremkommeligheden,« siger Torben Lund Kudsk, politisk chef i FDM:

»Spørgsmålet er, om det har været tilfældet i Skive, blot fordi det havde regnet og temperaturen var lav, og hvor der ikke var et uheld.«

Han ønsker derfor, at det i Færdselsloven gøres mere tydeligt, hvornår der er tale om vinterføre.

Og så er der en anden side af sagen. Forsikringsspørgsmålet.

For vil den overhovedet dække, hvis man er involveret i et uheld, hvor politiet stempler dækkene som »åbenbart uegnede«?

»Forbrugerne skal tjekke med deres forsikringsselskab, om der står noget særligt i vilkårene om krav til dæk. I sidste ende skal der være en årsagssammenhæng, hvis forsikringen ikke skal dække,« siger Anne Garde Slothuus forsikringsekspert hos Forsikringsoplysningen:

»Selv i tilfælde hvor kaskoforsikringen måske ikke dækker din egen bil, vil ansvarsforsikringen fortsat dække medmindre der er tale om grov hensynsløshed, eller der er oplyst særskilt hos forsikringsselskabet, at de på kan rette krav for ansvarsudgiften.«

De nye, præciserede regler har skabt travlhed på danske værksteder. Læs mere om det HER.