Kineserne kommer, kineserne kommer.
Sådan har det lydt om markedet for elbiler i en længere periode efterhånden.
Men i Danmark har bilkøberne alligevel tøvet, og salget af de kinesiske elbiler har – trods store markedsføringsindsatser – været begrænset.
Nu ser vi imidlertid de første tegn på, at de kinesiske mærker begynder at få fat.
Det siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra FDM ovenpå offentliggørelsen af de seneste salgstal for oktober.
Han konstaterer således, at Xpeng og BYD er på henholdsvis 13.- og 17. pladsen på den seneste salgsliste.
Og at Xpeng G6 faktisk ligger nummer otte på listen over de bedst solgte modeller i den seneste måned.
»Man kan godt sige, at de kinesiske mærker er begyndt at få fat nu,« siger Ilyas Dogru.
»Markedet for elbiler går voldsomt fremad, og det er de så også en del af,« tilføjer han.
Så hvis du har lagt mærke til flere af de kinesiske biler på gaden på det seneste, så er det ikke en tilfældighed.
For Xpeng har der været tale om en salgsfremgang måned for måned siden maj. Og i oktober solgte den kinesiske producent 412 biler – mere end en firedobling siden januar.
Også for BYD har der i 2024 været tale om en positiv tendens, viser salgstallene. Her har salget i fem måneder på stribe ligget over 250.
Det betyder, at der i dag kører i alt 3.065 biler fra BYD rundt i Danmark. For Xpeng er tallet 2.634.
»Xpeng og BYD kæmper om, hvem der skal være kinesisk konge i Danmark, og her har Xpeng en fordel i form af deres hypede G6,« siger Ilyas Dogru om situationen.
»Men den befinder sig også i hård konkurrence med eksempelvis Tesla Model Y, Skoda Enyaq og kommende BYD Sealion 7,« tilføjer han.
For BYD's vedkommende mener Ilyas Dogru, at det er den billige model, som har tiltrukket en gruppe af danskerne.
»BYDs billige Dolphin passer både til private danskeres budget, men også eksempelvis til kommunerne, der bruger dem i hjemmehjælpen,« siger han.
Et tredje kinesisk mærke på det danske marked, MG, havde tidligere et forspring, men de dage ser ud til at være slut for nu.
»De var tidligst ude med nogle modeller, som gav dem nogle succeser. Men de har ikke formået at vækste i 2024, selv om vi i år har set et marked i voldsom vækst i Danmark,« konstaterer Ilyas Dogru.
Han mener alligevel, at der stadig er plads til stor forbedring for de kinesiske producenter.
»Meget af succesen, hvis man kan kalde den det, er bundet op på enkelte modeller, og det er stadig relativt små tal, vi taler om i det store billede, men hver model tæller, især når vi ved, at naboeffekten har stor betydning i Danmark« siger Ilyas Dogru.
»De fleste danskere køber fortsat biler fra traditionelle bilmærker, og det gælder også elbiler.«
»Det handler i høj grad om tillid, kendskab til mærket, men selvfølgelig også om, hvor meget forbrugerne vurderer, at de får for pengene,« siger Ilyas Dogru.
Jane Ibsen Piper er ekspert i at skære ind til det, der er vigtigst, og i den proces frigøre en masse penge. Hun giver sine bedste råd til, hvordan man får sparet op i dett seneste afsnit af Spar Kassen.
Lyt med på Apple Podcast, Spotify eller herunder:
