Sådan vil bilfirmaerne redde tusindvis af liv

Biler, der selv kan bremse, forhindre en ulykke eller ringe op til alarmcentralen, kan være med til at redde liv på de danske veje.

Flere bilproducenter arbejder målrettet på at udvikle mere sikre biler. 

Europæiske beregninger har vist, at de nye sikkerhedssystemer på årsplan kan redde tusindvis af liv.

Nu laver FDM en ny mærkning, der skal vise forbrugerne vej til de bedste sikkerhedsteknologier. 

Ti bilproducenter kan skilte med, at de har opnået Euro NCAPs nye sikkerhedsmærkning ’Euro NCAP Advanced’.

- Med Euro NCAPs nye sikkerhedsmærkning får bilkøberne endnu bedre mulighed for at vælge den mest sikre bil. Derfor mener vi også, at det er vigtigt, at forbrugerne bliver oplyst om denne nye mærkning. Samtidig håber vi, at et initiativ som Euro NCAP Advanced vil få bilproducenterne til i endnu højere grad at fokusere på og udvikle nye teknologier, der kan redde liv i trafikken, siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.

KLIK DIG VIDERE OG LÆS HVAD DE FORSKELLIGE PRODUCENTER HAR GJORT FOR AT ØGE SIKKERHEDEN.

Audi sikrer vognbaneskift

To radarer på hver side af bilen overvåger trafikken omkring bilen, når man kører mindst 30 km/t og mindsker problemet med blinde vinkler. 

Radaren vurderer, hvor hurtigt en bagfra kommende bil kører, og kan beregne om det er sikkert at skifte bane. 

En svensk analyse vurderer, at omkring 20 procent af alle dødsulykker forårsaget af vognbaneskift ville kunne forhindres med systemet.

Kilde:FDM

BMW ringer efter hjælp

Hvis en sammenstødssensor registrerer, at en bil involveres i en ulykke, kontakter den avancerede eCall funktion automatisk et BMW call center.

Her giver systemet detaljeret besked om ulykken, ulykkessted, antal forsædepassager, antal udløste airbags mv. 

Hvis systemet var tilgængeligt i alle biler, vurderes det at 2.500 liv kunne reddes hvert år i Europa, og antallet af alvorligt tilskadekomne kunne reduceres med 10-15 procent.

Kilde. FDM

Honda bremser selv

Ved hastigheder over 15 km/t. bliver biler inden for en afstand på 100 meter foran registreret. 

Vurderer radaren, at der kan opstå et sammenstød, bliver føreren først blive advaret ved en alarm. Bremser føreren ikke, bliver hans sele automatisk strammet lidt og bilen bremses let.

Trykker føreren stadig ikke på bremsen bliver forsædeselerne strammet og bilen laver en katastrofeopbremsning. 

Analyser af tysk ulykkesstatistik vurderer, at hvis alle biler i Europa havde systemet, så kunne 19.000 ulykker undgås om året og 153.000 ulykker ville ende mindre alvorligt.

Kilde: FDM

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake er et sikkerhedsbremsesystem, der kan foretage en nødbremsning. Systemet virker ved hastigheder mellem 30 og 200 km/t og kan via en radar holde øje med vejen 200 meter frem. Opstår der en situation, hvor det er nødvendigt at bremse, kan systemet hjælpe føreren med at bremse eller selv foretage en nødbremsning. Det vurderes, at systemet i Europa kan nedbringe antallet af alvorligt tilskadekomne eller døde med 6.500 om året.

Volvo

En sensor overvåger et område på 10 meter foran bilen. Hvis der er ved at ske et sammenstød, og føreren ikke af sig selv bremser, vil bilen bremse af sig selv. 

Ved højere hastigheder kan systemet ikke nå at bremse bilen helt, så en kollision kan undgås, men systemet kan reducere kollisionsfarten betydeligt, hvilket kan mindske omfanget af en kollision mærkbart. 

Sikkerhedssystemet vurderes at kunne afværge eller mindske halvdelen af alle bagendesammenstød og 20 pct. af alle bilsammenstød.

Kilde: FDM

Volkswagen

Hvis systemet ikke er i stand til at vurdere, om der er fare på færde f.eks. i en skarp kurve, vil systemet advare føreren ved vibrationer i rattet. 

Havde alle biler dette sikkerhedssystem kunne der reddes 5.000 menneskeliv i Europa, ligesom 40.000 færre ville komme alvorligt til skade i trafikken.

Kilde: FDM

Peugeot og Citröen

Uheldscensoren påvirkes bl.a. hvis der udløses en airbag. I første omgang bliver der sendt en sms til bilmærkernes eget call center med oplysninger om bilens placering og de ti sidste steder bilen har været. 

Systemet etablerer herefter kommunikationslinje mellem bil og call centeret, så det er muligt at tale sammen. 

Hvis bilens passagerer ikke svarer, fx hvis de er bevidstløse, bliver alarmkontrollen orienteret med det samme. 

Det estimeres, at 2.500 liv kunne reddes hvert år i Europa , hvis alle biler havde systemet, ligesom der ville ske en reduktion I antallet af svært tilskadekomne på mellem 10-15 procent.

Kilde: FDM

Opel

Ved hastigheder over 60 km/t vil systemet alarmere føreren, hvis bilen utilsigtet krydser vognbanestriberne til højre eller venstre. 

Hvis systemer som Opel Eye var tilgængelig i alle biler vurderes der, at man kunne redde mere end 5.000 liv og forhindre 20.000 alvorlige ulykker hvert år i Europa.

Kilde: FDM

Mercedes-Benz

I splitsekunderne inden en mulig ulykke strammes alle sikkerhedsseler og elektroniske sæder rettes til den sikreste position, og vinduer og soltag lukkes.

Det estimeres, at systemet kan forebygge omkring fem procent af alle dødelige ulykker i Europa. Desuden vil sikkerhedssystemet nedbringe antallet af alvorligt tilskadekomne med 55.000 hvert år.

Kilde: FDM